انواع کابل افشان

در ادامه پرطرفدارترین انواع کابل افشان را بررسی می کنیم:

کابل افشان لاستیکی گرد

کابل ‌افشان لاستیکی، روکش ضخیم و مقاومی دارد که موجب افزایش طول عمر آن‌ها می‌شود. خصوصیت مهم کابل ‌افشان لاستیکی انعطاف پذیری و نسوز بودن می‌باشد. کابل‌افشان لاستیکی به علت دو ویژگی بالا در پالایشگاه‌ها، صنایع آب و فاضلاب، سدسازی، صنایع کشاورزی و کوره‌ها استفاده می‌شود.

کابل ‌افشان لاستیکی در برابر رطوبت و ساییدگی مقاومت مناسبی داشته و به علت ضد آب بودن امکان این را دارد که در مکان‌هایی که خورندگی وجود دارد، گزینه مناسبی جهت استفاده باشد.

کابل افشان لاستیکی گرد
کابل NYY افشان

کابل NYY افشان

کابل‌های قدرت زمینی فشار ضعیف همراه با هادی مسی و عایق و روکش از جنس پلی وینیل کلراید از کابل‌های مرسوم در برق‌رسانی به مصرف کننده‌های مختلف خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی می‌باشند. بخشی از این کابل‌ها به صورت تک رشته یا تک سیمه ساخته می‌شوند و کد NYY در معرفی آن‌ها به کار می‌رود. هادی مسی این کابل‌ها به دو شکل نیمه افشان (چند مفتولی) و افشان قابل تولید است.

کابل افشان نرم

علت این نام‌گذاری و به کار بردن کلمه‌ی نرم برای این نوع کابل، سطح انعطاف پذیری بالای آن است که امکان استفاده از آن در هر نوع محیطی با هر نوع خمش و پیچشی در محل نصب را ایجاد کرده و از میزان کارآیی آن و همچنین طول عمر آن نیز کاهش نیابد.

در اصل کابل افشان بیشتر از یک سیم ساخته می‌شود، جنس رسانایی که در تولید کابل افشان به کار می‌رود، مسی است زیرا رسانایی مس از هر نوع هادی دیگر بیشتر بوده و با نظر به انعطاف پذیری بالایی که در این نوع کابل وجود دارد و مقاومت بالایی که جهت عبور جریان برق دارند، در موارد فراوانی به کار برده می‌شوند.

کابل افشان سبک

سیم و کابل با یکدیگر فرق دارند اما ویژگی افشان بودن در مورد هر دو صادق است. هرگاه هر رشته از رشته‌های داخلی کابل بین 0.25 تا 0.5 میلی متر قطر داشته باشد و از کنار هم قرار گرفتن این هادی‌ها سطح مقطع مورد انتظار ما ساخته شود.

به این نوع از هادی افشان می‌گویند. کابل‌های انعطاف پذیر با هادی افشان از جنس مس با مصارف و کاربرد خانگی و ماشین‌آلات برقی کوچک توسط بار مکانیکی، کابل سبک محسوب می‌شوند.

نباید از این کابل‌ها انتظار استحکام فیزیکی و حرارتی بالا را داشت؛ با توجه به این موضوع، نصب و استفاده از کابل سبک در کابل کشی‌های خارج از ساختمان، تجهیزات صنعتی و دستگاه‌های گرمایشی جایز نیست.

کابل افشان گرد

اغلب کابل افشان به شکل گرد طراحی می‌شود اما با اینکه برای مصرف عمومی بسیار پرکاربرد است، ساختار آن دارای نقطه ضعف‌هایی می‌باشد. در طی سال‌های گذشته از تولید کابل افشان در نقش کابل عادی در صنعت مورد توجه بود.

از این کابل‌ها اغلب در کارخانه‌های تولیدی اتوماتیک، عمومی و انرژی‌هایی که قابلیت نوسازی در آن‌ها وجود دارد، مورد کارکرد واقع می‌شوند. اما امروزه کابل افشانی که به شکل تخت تولید می‌شود، بهترین جانشین کابل گرد است.

این نوع کابل جهت تامین برق و انتقال داده‌ها در دستگاه‌های طبی، نیمه هادی، و هواپیماهای غیرنظامی در مقایسه با دیگر گزینه‌ها راه حل مناسبی می‌باشد.

کابل افشان آلومینیومی

فلز آلومینیوم مانند مس به خوبی غلطک پذیر نیست و رشته‌های نازک آن توانایی لازم جهت مقابله با نیروهای اعمال شده را ندارند. در مقایسه با مس، استقامت مکانیکی آلومینیوم بسیار کمتر می‌باشد و اگر بر روی رسانای آلومینیومی فعالیت‌های مکانیکی انجام پذیرد، رسانایی آن تغییر اندکی می‌کند.

فلز آلومینیوم به علت مقاومت الکتریکی بالا، بالا بودن ضریب انبساط خطی، احتمال خوردگی و اکسید شدن در مجاورت با سایر فلزات، احتمال خارج شدن از محل اتصال در پی تغییرات دما و قطعی رشته‌های این نوع هادی بر اثر فشار اتصالات، جهت به کارگیری در هادی‌های نوع افشان مناسب نمی‌باشد.

یکی از نواقص کاربرد آلومینیوم در تجهیزات برقی، ایجاد پوسته‌ای نازک و سخت از اکسید آلومینیوم بر روی سطح آن است.

کابل افشان شیلد دار

انتقال امواج آنالوگ و دیجیتالی در صنعت به کمک کابل شیلد دار امکان پذیر است‌. هدف از شیلد دار کردن هر کابل، پیشگیری از تداخل میان مکانیسم الکتریکی و مکانیکی خواهد بود. مجموعه‌ای از چند سیم رسانا به همراه عایقی که بر سطح خود دارند، کابل‌های شیلد دار را می‌سازند.

در صورتی‌که این کابل‌ها بدون شیلد تولید شوند، زمانی که در اطراف پاورها و نویز الکتریکی قرار می‌گیرند نمی‌توانند امواج را به‌ درستی انتقال دهند و سیگنال‌هایی که در مقصد دریافت می‌شوند، دارای اختلالاتی خواهند بود.

سیم‌هایی که سازنده کابل شیلد دار هستند، عایق آنها از آلومینیوم و یا مس آنیل شده خواهد بود که به‌گونه‌ای مارپیچ و بافته شده ارائه می‌شوند. این لایه حفاظتی که در اطراف سیم‌ها قرار می‌گیرد، مدار انتقالی را در برابر تداخلات میدان مغناطیسی عایق خواهد کرد.

همان گونه که قبلاً گفته شد کاربرد اصلی کابل شیلد دار برای انتقال امواج دیجیتالی و آنالوگ است. عایق مخصوص کابل شیلد دار قادر است تا بار الکترواستاتیک و نویز الکتریکی را جذب خود کند و مانع از ورود آنها به سیم‌های داخلی شوند.
مشخصه بارز کابل شیلد دار ضخامت قابل ‌توجه آن نسبت به انواع دیگر کابل‌ها است که همین امر سبب می‌شود تا به‌ دقت بالایی در هنگام کار نیاز باشد. مکان‌هایی که دارای نویز هستند و امکان قرار گرفتن کابل‌ها در معرض بار الکترواستاتیک وجود دارد، به کابل شیلد دار نیاز دارند.

شدت زیاد امواج الکترومغناطیسی و بار الکتریکی و یا میادین مغناطیسی که ممکن است تداخلات زیادی داشته باشند، استفاده از کابل شیلد دار را به‌ ضرورت مبدل می‌کنند. مزیت استفاده از کابل شیلد دار، جلوگیری از هدر رفت انرژی خواهد بود.

کابل شیلد دار

کابل افشان انعطاف پذیر

جریان الکتریکی یک ضرورت برای کار و زندگی همه افراد محسوب می‌شود که ارسال یا دریافت آن بر عهده انواع سیم و کابل‌هایی است که می‌شناسیم. یکی از انواع کابل‌هایی که برای شرایط دشوار استفاده می‌شود و دارای انعطاف است، کابل افشان منعطف می‌باشد. در کاربردهایی که کابل در آن مجبور به تحرک زیاد یا حمل تجهیزات باشد و یا ملزم باشد از پیچ‌های سریع عبور کند و نیاز به خم‌شدگی فراوان داشته باشد، باید یک کابل مقاوم و منعطف وجود داشته باشد تا علی‌رغم بارها باز و بسته‌شدن از قرقره آسیب نبیند، در این صورت استفاده از کابل افشان انعطاف‌پذیر توصیه می‌شود.

در هنگام تولید کابل‌های افشان منعطف، برای ایجاد انعطاف‌پذیری در کابل‌های کنترل و برق، راه‌های فنی زیادی وجود دارد. عملاً سه راه برای ایجاد انعطاف در انواع کابل برق وجود دارد: اول استفاده از هادی مسی که افشان یا سوپر افشان باشد، دوم مواد انعطاف ‌پذیری که در ساخت و تولید کابل به کار می‌رود که اغلب pvc نوع d در نقش عایق کابل و پی‌وی‌سی نوع st5 در نقش روکش کابل هستند و سوم طراحی کابل که همواره به ‌صورت تخت و مسطح انجام می‌شود.

در برخی از موارد ممکن است از روش عایق کردن با غلاف الاستیسیته، کابل تخت افشان با روکش پی‌وی‌سی، کابل فرمان مدور با روکش pvc و در نهایت کابل‌های قدرت که هادی مسی دارند و در حالت چند رشته‌ای یا تک‌ رشته‌ای ساخته شده‌اند، استفاده گردد.

کابل افشان دریایی

حوزه انتقال داده در محیط‌های مختلف که امکان وجود امواج مایکروویو و رادیویی وجود دارد، عمل دشوارتری است که انجام آن با کابل‌های کواکسیال و نوری میسر خواهد بود. علی‌رغم وجود فناوری کابل‌های مذکور در برخی موارد لازم است که برای اتصال دو منطقه، از کابل دریایی استفاده شود. موارد دیگری که از کابل‌های دریایی استفاده می‌کنند عبارت‌اند از متصل کردن جزایر به پست توزیع برق، متصل کردن جزایری که باید برق نیروگاه بادی دریایی را منتقل کنند، متصل کردن حفاری‌های دریایی و سکوهای نفتی به یکدیگر یا به ساحل برای استفاده ربات‌هایی که زیر آب تعبیه شده‌اند و در نهایت نورپردازی زیرآبی که دارای ژنراتورهای نصب شده زیر آب هستند.

بارزترین ویژگی یک کابل دریایی، انعطاف بالای این کابل و استحکام آن در برابر فشار امواج آب می‌باشد تا بتواند مدت بیشتری مقاومت کرده و در کوتاه ‌مدت نیازی به تعویض نداشته باشند. کابل‌هایی که تحت عنوان سیم دریایی به مصرف می‌رسند، بر اساس کاربرد و نوع آنها تقسیم‌بندی می‌شوند. کابل‌های کشتی که برای قایق‌ها استفاده می‌شوند شیپ بورد بوده و هنگامی که کاربرد نظامی دارند، navy کابل نامیده می‌شوند.

نمونه دیگر کابل‌های فراساحلی هستند که خارج از ساحل مفید می‌باشند و برای بهره‌برداری از میادین گاز و نفت مورداستفاده قرار می‌گیرند. کابل‌های زیردریایی با توجه ‌به کاربردشان تقسیم‌بندی خاصی دارند مانند کابل فشار متغیر، کابل کف‌خواب دریایی، کابل شناور در آب و کابل با قابلیت غواصی.

سایزبندی کابل افشان

سایزها و اندازه‌های کابل افشان دارای ارقامی هستند که هر یک بیانگر یک بخش از کابل است. در زمان مشخص نمودن سایز کابل افشان تعداد سیم‌های هادی، نول و سطح مقطع مد نظر قرار می‌گیرد که ترتیب قرارگیری این داده‌ها به این شرح است که در ابتدا عدد سمت چپ بیانگر تعداد رشته‌های هادی و رقم بعدی نشان دهنده سطح مقطع است. در کابل‌های افشانی که دارای تعداد رشته‌های مختلفی هستند و سایزی فراتر از 16 دارند، عدد دیگری نیز در جوار آن‌ها قرار می‌گیرد که بیانگر یک هادی برای نول است.

سایز بندی کابل ‌افشان از ۰٫۵ آغاز شده و تا ۵۰۰ ادامه می‌یابد. به طور کلی سایز بندی کابل افشان شامل موارد ۰٫۵، ۰٫۷۵، ۱، ۱٫۵، ۲٫۵، ۴، ۶، ۱۰، ۱۶، ۲۵، ۳۵، ۵۰، ۷۰، ۹۵، ۱۲۰، ۱۵۰، ۱۸۵، ۲۴۰، ۳۰۰، ۴۰۰ و۵۰۰ است. کابل ‌افشان در ولتاژ نامی ۳۰۰/۳۰۰ ولت بر حسب استاندارد ملی ایران با شماره ۵۲ ( ۶۰۷ ) و یا استاندارد بین المللی ۶۰۲۲۷ IEC 52 و کابل ‌افشان در ولتاژ نامی ۵۰۰/۳۰۰ ولت براساس استاندارد ملی ایران با شماره ۵۳ ( ۶۰۷ ) و یا استاندارد بین المللی ۶۰۲۲۷ IEC 53 تهیه شده و روانه بازار می‌گردند.

بهترین برند عرضه کننده سیم و کابل ایرانی

 سیم و کابل هادی نور گستر

این شرکت در سال 1375 و به علت نیاز صنعتی کشور توسط بخش خصوصی تاسیس شد. این کارخانه برای تولید انواع کابل افشان تا 1 کیلوولت افتتاح شده است. شرکت کابل هادی نور گستر به علت با اهمیت بودن کنترل کیفیت پس از تهیه ابزارآلات خود و مجهز نمودن آزمایشگاه شرکت به مطلوب‌ترین دستگاه‌های موجود، سعی کرده است تا کابل افشان باکیفیتی را تولید کند.

سیم و کابل سیمیا

هم اکنون شرکت سیمیا با بهره‌برداری از ظرفیت تولید سالیانه فراتر از 12000 تن  کابل برق،  مخابراتی و ابزار دقیق و برخورداری از 170 نفر پرسنل خبره و با تجربه قادر است به صورت تقریبی 850 نوع و سایز از کابل‌های مختلف را تولید کند. در حال حاضر شرکت سیمیا با استفاده از ابزار‌آلات مختلف و برخورداری از تکنولوژی مدرن دنیا که حاوی دستگاه‌های کشش راد مس و آلومینیوم و مولتی وایرهای 12 و 16 سیمه، استرندر، درام تویستر، اکسترودر و… می‌باشد، مشغول فعالیت است.

سیم و کابل الکتریک خراسان

شرکت صنعتی الکتریک خراسان با فراتر از نیم قرن فعالیت در تهیه و تولید سیم و کابل از دسته بهترین تولیدکنندگان در این حوزه به شمار می‌رود.

سیم و کابل خراسان افشار نژاد

محصولات شرکت افشار نژاد شامل انواع مختلف سیم و کابل فشار ضعیف از جمله کابل‌های ساختمانی، کابل‌های افشان، کابل‌های کنترل و قدرت با عایق PVC و XLPE ، سیم‌های خودرو، کابل‌های شیلددار مسلح و غیر مسلح، مخابراتی، آیفونی می‌شود.

 

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]