کابل افشان

کابل افشان چیست

امکان ندارد که نام کابل افشان را نشنیده باشید و قطعاً آشنایی مختصری با آن دارید؛ در واقع کابل افشان یک کابل انعطاف‌پذیر است که معمولاً آن را به صورت دو یا چند سیم تک رشته افشان می‌سازند و هادی که برای آن‌ها درنظر می‌گیرند فلز مس است.

اگر کابل‌های افشان را تهیه کنید، قطعاً مزیت‌های زیادی شامل حال شما می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان به بهبود عملکرد کابل، صرفه جویی در فضا، مقاوم در برابر خوردگی، انعطاف‌پذیری فوق العاده، چند کاره بودن و غیره اشاره کرد؛ در حقیقت سیم و کابل‌های افشان کاربردهای بسیار وسیع و گسترده‌ای دارند که می‌توان گفت یک محصول همه جانبه است که برای پروژه‌های مختلف موقت و دائمی می‌توان از آن استفاده کرد. در حقیقت مهم‌ترین کاربردی که این کابل‌ها دارند سیم کشی داخلی ساختمان‌های مختلف است که البته کاربرد کابل افشان منحصر به این مورد نیست، بلکه برای موارد مختلفی همچون پمپ آب، در صنایع مختلف و نیروگاه‌ها و غیره مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ چرا که این کابل‌ها از انعطاف‌پذیری فوق العاده و قدرت بی‌نظیر دارند.

سیم‌های مسی که داخل کابل افشان استفاده می‌شود، امکان انتقال سریع را برای سیستم فراهم می‌کنند و در مدل‌های متنوعی روانه بازار می‌شوند که هرکدام از آن‌ها را باتوجه به ویژگی‌های خاصی که دارند مورد استفاده قرار می‌دهند. گفتنی است که عایق استفاده شده در این کابل‌ها در نوع سبک از PVC نوع PVC/D است و نوع قدرت آن‌ها از PVCنوع PVC/A است. وجود این عایق منجر می‌شود که هادی کابل در برابر عوامل بیرونی در امان بماند.

خرید کابل افشان

لازم به ذکر است اشاره کنیم خرید کابل افشان آن چنان کار راحتی نیست و به اطلاعات و شناخت کافی احتیاج دارد که بتوان بهترین نوع را انتخاب کرد. برای این که بتوان کابل افشانی با کیفیت ساختار و عملکرد بالایی تهیه کنید. بایستی که پارامترهای مختلفی را مد نظرتان قرار دهید تا از فیک نبودن محصول مطمئن شوید. اگر در این رابطه تخصص دارید که چه بهتر می‌توانید یک محصول باکیفیت را خریداری کنید، اما در صورت‌ عدم اطلاعات بهتر است که برای خرید کابل‌های افشان یک فرد متخصص یا کاربلد را با خود ببرید تا خدایی نکرده محصولات تقلبی و یا بی‌کیفیت را به شما قالب نکنند. بهترین کار این است که برای خرید انواع کابل‌های افشان به مراکز و نمایندگی‌های معتبر خرید مراجعه کنید؛ چرا که این نمایندگی‌ها به هیچ عنوان محصولات تقلبی و یا بی‌کیفیت را به فروش نمی‌رسانند و حتی در صورت نداشتن اطلاعات کافی می‌توانید به صورت رایگان از آن‌ها مشاوره‌ها و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

پیشنهاد می‌کنیم برای خرید انواع کابل‌های افشان به فروشگاه سیم و کابل سینا نوین مراجعه کنید؛ چرا که این فروشگاه یکی از معتبرترین مراکز فروش انواع سیم و کابل است که می‌تواند سیم و کابل‌های باکیفیتی را به مشتریان خود ارائه دهد. در این فروشگاه علاوه بر کیفیت بالا قطعاً قیمت‌های رقابتی در نظر گرفته شده است و در عین حال می‌توانید که در زمان و هزینه‌های اضافی مربوط به رفت و آمد خود صرفه جویی کنید.

سایز بندی کابل افشان

کابل افشان

سایز بندی کابل‌افشان از 0.5 شروع می شود و تا 500 ادامه دارد. به شرح کلی تر سایز بندی شامل موارد0.5 – 0.75 – 1 – 1.5 – 2.5 – 4 – 6 – 10 – 16 – 25 – 35 – 50 – 70 – 95 – 120 – 150 – 185 – 240 – 300 – 400 – 500 است.

کابل افشان نرم

کابل‌ها به سه نوع کابل افشان، کابل نیمه‌افشان و کابل مفتولی دسته بندی می‌شوند.

یکی از پرکاربردترین آنها به علت سطح انعطاف پذیری، کابل افشان نرم می‌باشد.

کابل افشان نرم نام دیگر کابل افشان است که مجموعه‌ای از چند رشته سیم و ایجاد یک روکش عایق،آن را ایجاد می کند. علت این نام گذاری و به کار بردن کلمه‌ی نرم برای این نوع کابل ، سطح انعطاف پذیری بالای آن است که امکان استفاده از آن در هر نوع محیطی با هر نوع خمش و پیچشی در محل نصب را ایجاد کرده و از میزان کارآیی آن و طول عمر آن نیز کاهش نیابد.

جنس رسانایی که در تولید کابل افشان استفاده می‌شود، مسی است زیرا رسانایی مس از هر نوع هادی دیگر بیشتر است و با نظر به انعطاف پذیری بالایی که در این نوع کابل وجود دارد و همان طور مقاومت بالایی که جهت عبور جریان برق دارند، در موارد فراوانی به کار برده می‌شوند.

خصوصیات کابل نرم

1. یکی از خصوصیات کابل افشان نرم،انعطاف پذیر بودن بالای آن می باشد زیرا این کابل‌ها را به آسانی می‌توان خم کرد و یا به شکل دلخواه در آورد.

2. به علت همان ویژگی انعطاف پذیر بودن کابل افشان ، این مدل کابل دچار شکستگی و یا خرابی نمی‌شود، به همین دلیل برای مدتی طولانی میتوان از این کابل استفاده نمود،چون طول عمر این نوع از کابل‌ها زیاد است.

3. کابل افشان نرم، قابلیت عبور دادن ولتاژ را در یک محدوده مشخص دارد. در این نوع کابل، ولتاژ‌های بیشتر از 300ولت و کمتر از 500ولت عبور داده می‌شود.

4. مقاومت ویژه در کابل افشان در سطح بالایی است و در مقایسه با سایر کابل‌ها، می‌توانیم بگوییم که مقاومت ویژه‌ی کابل افشان از دیگر کابل‌ها بیشتر می باشد.

5. کابل افشان از جمع چند سیم تک رشته درکنار یک عایق تشکیل شده است. عایق استفاده شده در کابل افشان از جنس مس است زیرا رسانایی مس از آلومینیوم بیشتر و این مورد موجب بالا بردن توان کابل در جریان عبور می شود. عایق به کار برده شده برای کابل افشان نیز از جنس یو‌پی‌وی‌سی است تا مقاومت در برابر جریان را در سطح بالایی نگه دارد.

6. کابل افشان قابلیت عبور شدت جریان مشخصی را دارد. حال در مقایسه‌ی دو سطح مقطع یکسان از کابل افشان و سیم استخوانی نتیجه می‌شود شدت جریان عبوری از کابل افشان کمتر می‌باشد، چرا که مقاومت ویژه‌ی کابل افشان بیشتر است و علاوه بر این جریان عبوری از کابل با مقاومت ویژه رابطه عکس دارد.

7. چون کابل افشان نرم دارای انعطاف پذیری بالا و همان طور نرمی زیاد می باشد، بایستی از آن‌ها در فاصله‌های کمتر استفاده کرد،زیرا کارایی آن‌ها در فاصله‌های بیشتر، کاهش میابد. به عنوان مثال در سیم کشی منازل امکان بهره گیری از این نوع کابل وجود دارد.

تفاوت کابل افشان و کابل مفتولی

کابل افشان

کابل‌افشان با کابل مفتولی تفاوت های زیادی دارد. کابل افشان منعطف است و نمی شکند، برای مکان های متحرک استفاده می شود و برای پیچاندن کابل ها به هم مناسب است. کابل های مفتولی برای مکان های ثابت وزمینی استفاده می شوند ومقاومت و قیمت کمتری نسبت به کابل‌افشان دارند.

• یکی از تفاوت های کابل افشان و کابل مفتولی در انعطاف پذیری آن ها است. کابل های هادی افشان در مقایسه با کابل مفتولی انعطاف پذیری بیشتری دارد. این انعطاف پذیری بیشتر منجر می شود تا کابل افشان برای به کارگیری در مکان هایی که تحرک وجود دارد یا پیچش مکرر ایجاد می گردد گزینه مناسبی باشد .

• اختلاف در مقاومت اهمی در کابل مفتولی بیشتر از کابل افشان می باشد. این تفاوت به علت وجود رشته های هادی با طول پیچش مشخص در هادی کابل های افشان می باشد.

• مقاومت در برابر ساییدگی و خوردگی تفاوت دیگری است که در کابل مفتولی این مقاومت بیشتر است.

• کابل افشان به خاطر نوع انعطاف پذیری اش و عملکرد بهتر کاربری متفاوتی دارد و در ماشین آلات و تابلو های فرمان مورد استفاده قرار می گیرد.

• کابل مفتولی از کابل افشانی قیمت کمتری داشته و کابل های افشان به علت ویژگی شکل پذیری که دارد، نمی شکند.

• هزینه تمام شده برای کابل مفتولی کمتر از کابل افشانی خواهد بود.

• به کارگیری از کابل های مفتولی به دلیل رشته های کمتر و یک رشته ای بودن هادی آن، احتمال اتصالی را به مراتب کاهش می دهد.

• یکی از علل مهم تفاوت قیمت کابل افشان و دیگر کابل ها مقدار ولتاژ کاری کابل هاست، بر این اساس چهار نوع کابل فشار ضعیف (LV)، فشار متوسط (MV)، کابل فشار قوی (HV) و فوق فشار قوی (EHV) وجود دارند.

انواع کابل افشان

کابل افشان آلومینیومی

با افزایش بی‌سابقه قیمت در مس ، عمده ای از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان سیم و کابل تصمیم به جایگزینی آلومینیوم به جای مس گرفته اند. در سیستم‌های انتقال و توزیع نیروی برق، این جایگزینی انتخاب مناسبی است اما در مصارف عمومی و سیم کشی ‌های داخلی ، به خصوص در هادی‌‌های افشان و مقاطع کوچک دچار اشکالات فنی است.

فلز آلومینیوم مانند مس به خوبی غلطک پذیر نیست و رشته‌های نازک آن توانایی لازم را جهت مقابله با نیروهای وارده ندارند . در مقایسه با مس، استقامت مکانیکی آلومینیوم بسیار کمتر می باشد و اگر بر روی رسانای آلومینیومی فعالیت های مکانیکی انجام پذیرد ، رسانایی آن تغییر کمی می کند .

فلز آلومینیوم به علت مقاومت الکتریکی بالا، بالا بودن ضریب انبساط خطی، احتمال خوردگی و اکسید شدن در مجاورت با سایر فلزات ، احتمال خارج شدن از محل اتصال در پی تغییرات دما و قطعی رشته‌های این نوع هادی بر اثر فشار اتصالات ،  جهت به کارگیری در هادی های نوع افشان مناسب نمی باشد .

یکی از نواقص کاربرد آلومینیوم در تجهیزات برقی ، ایجاد پوسته‌ای نازک و سخت از اکسید آلومینیوم بر روی سطح آن است . هر چند این پوسته جهت جلوگیری از خوردگی آلومینیوم ارزشمند می باشد اما از رسانایی آن به خصوص در نقاط اتصال می کاهد .

افزون بر این ، عامل دیگری نیز کاربرد آلومینیوم را به خصوص در کابل کشی با سختی مواجه ساخته است و آن نقطه تسلیم پایین این فلز و توانایی کم آن در مقابل تنش های وارده است .

کابل افشان سبک

سیم و کابل با یکدیگر فرق دارند اما ویژگی افشان بودن در مورد هر دو صادق است. هرگاه هر رشته از رشته های داخلی کابل بین 0.25 تا 0.5 میلی متر قطر داشته باشد و از کنار هم قرار گرفتن این هادی ها سطح مقطع مورد انتظار ما ساخته شود. به این نوع از هادی افشان می گویند.

به طور مثال از مجموع 30 هادی با قطر 0.25 میلی متر در کنار یکدیگر ( با یک لایه عایق روکش به دور آن ها)، یک سیم افشان با سطح مقطع 1.5 میلی متر مربعی تولید خواهد شد. البته همانگونه که توضیح داده شد، این ویژگی در مورد کابل افشان نیز صدق می کند، به طور مثال از قرارگیری 765 هادی با قطر 0.5 میلی متر مربع در کنار یکدیگر ( با دو لایه روکش – عایق – ژاکت )، یک کابل افشان با سطح مقطع 150 میلی متر مربعی تولید خواهد شد.

کابل های انعطاف پذیر با هادی افشان از جنس مس با مصارف و کاربرد خانگی و ماشین آلات برقی کوچک توسط بار مکانیکی، کابل سبک محسوب می شوند. نباید از این کابل ها انتظار استحکام فیزیکی و حرارتی بالا را داشت؛ با توجه به این موضوع ، نصب و استفاده از کابل سبک در کابل کشی های خارج از ساختمان، تجهیزات صنعتی و دستگاه های گرمایشی جایز نیست.

 کاربرد کابل افشان‌سبک

کابل افشان‎‌گرد

از کنار هم قرار گرفتن رشته‌های مس آنیل شده، هادی افشان این کابل را تشکیل داده اند که جهت محافظت از آن‌ها روکش و عایقی از جنس PVC نوع A با ضخامت های 2.4 میلی متر و 1.4 میلی متر را به کار می گیرند.

میانگین قطر خارجی کابل‌افشان گرد معادل 35.9 میلی متر می باشد که باعث شده این محصول در تقسیم بندی کابل‌های سنگین انعطاف پذیر افشان قرار بگیرد. حداکثر دمای ایجاد شده ی هادی 70 درجه‌ی سانتی گراد می باشد و کابل گرد دارای ولتاژ نامی معادل با 600  تا 1000 ولت می باشد که انتقال جریان الکتریکی و تحمل بار را به درستی به پایان می رساند.

در بستر های خشک و نمناک برای تغذیه ی منابع تأسیساتی هنگامی که انعطاف پذیری مورد هدف باشد، مکان استفاده از کابل‌افشان گرد  فراهم بوده به شرط آن که حدود مجاز استفاده از محصول را رعایت شود.

اغلب کابل‌افشان به شکل گرد طراحی می شود اما با اینکه برای مصرف عمومی بسیار پرکاربرد می باشد ، ساختار آن دارای نقطه ضعف‌هایی می باشد. در طی سال‌های گذشته از تولید کابل‌افشان در نقش کابل عادی در صنعت مورد توجه بود.

از این کابل ها اغلب در کارخانه‌های تولیدی اتوماتیک، عمومی و انرژی هایی که قابلیت نوسازی در آن ها وجود دارد مورد کارکرد واقع می شوند. اما امروزه کابل‌افشانی که به شکل تخت تولید می شود، بهترین جانشین کابل گرد است. این نوع کابل جهت تامین برق و انتقال داده ها در دستگاه های طبی، نیمه هادی، و هواپیما‌های غیرنظامی در مقایسه با دیگر گزینه‌ها راه حل مناسبی می باشد.

کابل‌های تخت در اصل تمایلی چندانی به پیچیده شدن روی قرقره ندارند و برای شرکت‌های تولید کننده جرثقیل‌های سقفی بیشتر مورد توجه هستند.

تقسیم بندی کابل افشان بر اساس ولتاژ نامی

کابل‌افشان با ولتاژ نامی ۳۰۰/۳۰۰ ولت بر اساس استاندارد ملی ایران به شماره ۵۲ ( ۶۰۷ ) و یا استاندارد بین المللی ۶۰۲۲۷ IEC 52 و کابل‌افشان با ولتاژ نامی ۵۰۰/۳۰۰ ولت مطابق با استاندارد ملی ایران به شماره ۵۳ ( ۶۰۷ ) و یا استاندارد بین المللی ۶۰۲۲۷ IEC 53 تولید و عرضه می گردند . در این بین به گروه اول اصطلاحا” کابل های انعطاف پذیر ( کابل‌افشان ) سبک گفته می شود .

کابل‌افشان سبک دارای هادی از جنس مس آنیل شده گروه ۵ ( انعطاف پذیر – افشان ) مطابق استاندارد ملی ایران به شماره ۳۰۸۴ یا استاندارد بین المللی ۶۰۲۲۸ IEC می باشند .

این نوع از کابل ها را می توان به عنوان کابل های ورودی و اتصال در وسایل برقی ، لوازم منزل و ماشین آلاتی که دو شاخه آنها به طور ثابت به کابل نصب است ، به کار برد .

عایق کابل‌افشان

در عایق این کابل ها از آمیزه پی وی سی از نوع  PVC/D استفاده شده است.روکش این کابل ها آمیزه پی وی سی  از نوع PVC/ST5   می باشد  و رنگ روکش مشکی یا سفید است .

سطح مقطع هادی در کابل های انعطاف پذیر سبک ۵/۰ و ۷۵/۰ میلی متر مربع بوده و به صورت دورشته گرد و تخت و ۳ یا ۴ رشته گرد تولید می گردند .

در کابل های گرد رشته ها به هم تابیده شده اما در کابل های تخت رشته ها به صورت موازی در داخل کابل قرار می گیرند . ضخامت عایق در این نوع از کابل ها ۵/۰ میلی متر و ضخامت روکش در آنها ۶/۰ میلی متر می باشد .

کابل افشان سکتور

کابل نیمه افشان سکتور

این گروه از محصولات بر اساس استاندارد ملی 1-3569 ISIRI ( IEC 60502-1 ) با ولتاژ نامی 1000/600 ولت تا سطح مقطع هر رشته 240 میلی متر مربع تولید می گردند .

ساختار کابل افشان

کابل‌افشان تعدادی سیگنال را در یک روکش خارجی ساخته شده از PVC یا پلی اتیلن ترکیب می کنند. روکش باعث ناهموارتر شدن کابل و محافظت مکانیکی می شود. غالباً از آلومینیوم در زیر سطح عایق برای ایجاد محافظت الکترومغناطیسی استفاده می شود. برای تقویت بیشتر مقاومت مکانیکی ، هر رسانا می تواند یک عایق جداگانه داشته باشد.این کابل هادی جریان برق است.

کابل تک رشته سوپر افشان

کابل تک رشته سوپر افشان از هادی مسی افشان کلاس 6 با انعطاف پذیری بالا و همچنین روکش از جنس ترموپلاستیک الاستومر (TPE) تولید می گردد. کابل سوپر افشان دارای سایز هایی از قبیل 16*1، 25*1، 35*1، 50*1، 70*1 و 95*1 بوده و طبق استاندارد ISIRI 1926-6 و IEC 60245-6 ساخته می شود. کابل سوپر افشان برای کابل دستگاه جوشکاری، کابل باتری و موارد مشابه دیگر کاربرد دارد.
کابل افشان تک رشته از یک لایه عایق و یک لایه روکش تولید شده است که در اصطلاح به آن کابل برق دو روکشه نیز می گویند. نوع پی وی سی استفاده شده در تولید این کابل ها و ضخامت آن موجب شده قابلیت نصب زیر زمینی یا دفنی وجود داشته باشد.

عوامل تفاوت قیمت انواع کابل افشان

کابل افشان

قیمت کابل ها با توجه به نوع کابل متفاوت است.

قیمت انواع کابل‌افشان به معیار های زیر بستگی دارد:

  • نوع کابل‌افشان
  • میزان متراژ
  • سایز کابل‌افشان
  • برند کابل‌افشان
  • میزان مقاومت و جریان عبوری از کابل

کاربرد کابل افشان

انواع مدل های کایل افشان

از کابل‌افشان می توان برای سیگنال های آنالوگ و دیجیتال و توزیع برق استفاده کرد. کابل‌افشان برای ساده سازی فیزیکی سیستم و ایجاد ارتباط دقیق بین دو قطعه مورد استفاده قرار می گیرند زیرا ایجاد ارتباط قوی بین دو قطعه با کابل های منفرد زمان بر است. در تقویت صدا ، از کابل‌افشان برای اتصال تمام میکروفون های موجود در صحنه به کنسول میکس استفاده می شود.

کابل‌افشان برخی از اتصالات را با هم ترکیب می کنند مانند: کابل سیامی که معمولاً از برق و هادی های کواکسیال تشکیل شده است.به دلیل به حداقل رساندن تعداد کابل ها در زیر حفره سقف ساختمان، از کابل افشان استفاده می کنند.

از کابل‌افشان سبک به عنوان کابل‌های ورودی و اتصال در وسایل برقی، لوازم منزل و ماشین آلاتی که دو شاخه آنها به طور ثابت به کابل نصب است .

از کابل‌افشان قدرت برای تامین انرژی الکتریکی در فضای باز ، زیر خاک ، درون آب ، داخل ساختمان ، کانال های کابل کشی ، نیروگاه ها ، مصارف صنعتی ، در مراکز توزیع و نیز شبکه های مصرف و در جایی که احتمال صدمات مکانیکی به کابل وجود ندارد استفاده می گردد .

کابل افشان قدرت

کابل اقشان قدرت

یکی از انواع کابل‌افشان ،کابل‌افشان قدرت است.هادی به کار رفته در این نوع کابل، از جنس مس آنیل شده می باشد.رشته های موجود در این کابل، به هم پیچیده می باشند وعایق به کار رفته در آن ها مدل PVC/A است. از این کابل های قدرت می توان برای تامین انرژی استفاده کرد.

این کابل های قدرت، برای نیروگاه ها، مصارف صنعتی، مصارف خانگی و مکان هایی که خطر آسیب ندارند، مورد استفاده قرار می گیرند.

کابل افشان لاستیکی

یکی از محبوب ترین کابل ها در حوزه ی صنعت محسوب می شود. کابل‌افشان لاستیکی، روکش ضخیم و مقاومی دارند که باعث افزایش طول عمر آن ها می شود.

ویژگی مهم کابل‌افشان لاستیکی انعطاف پذیری و نسوز بودن است.

کابل‌افشان لاستیکی به دلیل دو ویژگی بالا در پالایشگاه ها،صنایع آب و فاضلاب،سدسازی،صنایع کشاورزی و کوره ها به کار برده می شوند.

کابل‌افشان لاستیکی در برابر رطوبت و ساییدگی مقاومت خوبی دارد و به دلیل ضد آب بودن می تواند در مکان هایی که خورندگی وجود دارد گزینه مناسبی باشد.

کابل افشان دریایی

از جنس هادی و عایق تشکیل شده است که بخش هادی آن از نوع مس آنیل شده است ( انعطاف پذیری بالای کابل‌افشان خراسان افشار نژاد به دلیل مس موجود در بخش هادی است) که مطابق با استاندارد ملی ۳۰۸۴ ISIRI تولید می شود.

و بخش عایق کابل افشان سمنان از آمیزه PVC نوع Dمی باشد، که رنگ بندی عایق نیز طبق استاندارد ملی ۱_ ۶۰۷ ISIRI تعریف شده است.

البته روکش کابل‌افشان البرز از آمیزه PCVنوع ST5 است که رنگ آن مشکی، سفید یا مطابق در خواست مشتری تولید و عرضه می شود.

هادی کابل افشان

انواع مدل های کایل افشان

برای سهولت در حمل و نقل و نصب کابل‌افشان، هادی را از تعدادی رشته یکنواخت می سازند که این رشته ها به صورت مارپیچ به دور هم تاب خورده اند. معمولا یک سیم در وسط قرار دارد و شش سیم دیگر به دور آن تابیده می شود.

هادی های موجود در کابل‌افشان باید استاندارد ها و ویژگی های زیر را دارا باشند:

  • جنس هادی ها، مس آنیل شده با اندود یا ساده باشد.
  • قطر نامی مفتول های هر هادی یکسان باشد .
  • قطر مفتول های هر هادی از حداکثر مقادیر داده شده در استاندارد بیشتر نباشد .
  • مقاومت هر هادی در۲۰ درجه سانتیگراد بیش از حداکثر مقدار تعیین شده در استاندارد نباشد.

کابل افشان لاستیکی گرد

کابل ‌افشان لاستیکی، روکش ضخیم و مقاومی دارد که موجب افزایش طول عمر آن ها می شود. خصوصیت مهم کابل‌افشان لاستیکی انعطاف پذیری و نسوز بودن می باشد.کابل‌افشان لاستیکی به علت دو ویژگی بالا در پالایشگاه ها ، صنایع آب و فاضلاب ، سدسازی ، صنایع کشاورزی و کوره ها استفاده می شوند. کابل‌افشان لاستیکی در برابر رطوبت و ساییدگی مقاومت مناسبی داشته و به علت ضد آب بودن امکان این را دارد که در مکان هایی که خورندگی وجود دارد ، گزینه مناسبی جهت استفاده باشد.

• استاندارد مرجع : ISIRI (1926)66

• جنس هادی : مس افشان کلاس پنج

• جدا کننده: PET

• جنس عایق : آمیزه رنگی EPDM

• جنس روکش : آمیزه لاستیکی مشکی رنگ

• تعداد رشته ها : 1، 2، 3 و 4 رشته، تعداد بالاتر مطابق سفارش

• سطح مقطع : 1.5 تا 95 برای کابل های چند رشته، 1.5 تا 300 میلیمتر مربع برای کابل های تک رشته

• ولتاژ اسمی : 450/750 v

• کد کابل: H07RN-F

• کاربرد : کابل ضد آب و مقاوم در مقابل سرما، گرما و مواد نفتی دارای کاربرد در پمپ های آب، سدها، نیروگاه های آبی، تاسیسات ساحلی و فراساحلی، پالایشگاه ها، کابل ثانویه روشنایی باند فرودگاه، مراکز تصفیه فاضلاب و موارد مشابه دیگر

کابل کنترل افشان

کابلی است که جهت انتقال سیگنال های آنالوگ و دیجیتال کاربرد دارد. سیگنال آنالوگ همچون جریان های عبوری از خطوط و سایر تجهیزات و سیگنال دیجیتال مانند فرمان تابلو برق و باز و بسته کردن کلیدها . کاربرد اصلی کابل کنترل هم در این میان ارسال نتایج اندازه گیری جریان، توان، انرژی و … در تجهیزات می باشد.

• استاندارد مرجع: IEC 60227-4

• کد کابل در استاندارد ایران: ISIRI (607)75

• ولتاژ کار : 300/500 ولت

• جنس رسانا : مس نرم شده افشان

• جنس عایق: PVC

• جنس روکش : پی وی سی یا پلی اورتان

• رنگ روکش : مشکی یا طوسی

• تعداد رشته ها : 2 تا 61

• سطح مقطع : 0.5، 0.75، 1، 1.5 و 2.5 میلیمتر مربع

• کاربرد : کابل کنترل در تجهیزات گوناگون صنعتی/ مناسب نصب در داخل ساختمان

• حروف اختصاری شناسایی کابل: NYSLY و H05VV-F

• این کابل به صورت شیلد دار ( NYSLCY یا H05VVC4-F ) با شیلد بافته شده مسی و روکش پی وی سی طوسی نیز ساخته و عرضه می شود.

کابل افشان تخت با روکش پی وی سی

• استاندارد طراحی و ساخت : IEC 60227-5

• کد کابل در استاندارد ملی: ISIRI (607)71F

• شناسه کابل H05VVH2-F:، H05VVH6-F، H07VVH2-F و H07VVH6-F

• جنس هادی : مس انیل شده خالص افشان

• جنس عایق و روکش : پی وی سی

• ولتاژ نامی : 300/500 ولت تا سطح مقطع 1 mm² و 450/750 ولت برای سطح مقاطع بالاتر از 1 میلی متر مربع

• تعداد رشته : 3 تا 24

• نحوه قرار گیری رشته ها: به طور موازی

• سطح مقطع هادی ها : 0.75، 1، 1.5، 2.5، 4، 6، 10، 16 و 25 میلی متر مربع

• رنگ روکش نهایی : طوسی یا مشکی

• کاربرد : کابل فرمان یا تراول کابل آسانسور، کابل برق جرثقیل ها، بالابرها و سیستم های نقاله/ مناسب نصب در داخل ساختمان

کابل nyy افشان

کابل های قدرت زمینی فشار ضعیف همراه با هادی مسی و عایق و روکش از جنس پلی وینیل کلراید از کابل های شایع در برق رسانی به مصرف کننده های مختلف خانگی، تجاری، صنعتی و کشاورزی می باشند.

بخشی از این کابل ها به صورت تک رشته یا تک سیمه ساخته می شوند و کد NYY در معرفی آن ها به کار می رود. هادی مسی این کابل ها به دو شکل نیمه افشان (چند مفتولی) و افشان قابل تولید است.

• استاندارد مبنای ساخت:

IEC 60502-1 و ISIRI 3569-1

• ولتاژ کار : 600/1000 ولت

• جنس رسانا : مس انیل شده افشان

• جنس عایق: PVC

• جنس فیلتر در کابل چند رشته : پی وی سی

• جنس غلاف: PVC

• رنگ غلاف : مشکی

• تعداد رشته ها : یک، سه، سه و نیم، چهار و پنج رشته

• سطح مقاطع : 25، 35، 50، 70، 95، 120، 150، 185، 240 و 300 mm²

• کاربرد : کابل قدرت جهت تغذیه ماشین آلات صنعتی، موتور ها و الکتروپمپ ها با قابلیت نصب در داخل یا خارج ساختمان و دفن مستقیم در زیر زمین برای مکان های بدون احتمال آسیب مکانیکی. این نوع کابل افشان از انعطاف پذیری بیشتری نسبت به کابل های NYY مفتولی و نیمه افشان برخوردار می باشد.

.

کابل افشانNYMHY

کابل NYMHY همان کابل افشان شایع در اتصالات متحرک ماشین آلات و تجهیزات و همچنین کابل های داخل ساختمان می باشد. حروف اختصاری NYMHY بر اساس استاندارد قدیمی VDE بوده و مفاهیم زیر را منعکس می سازند :

N : استاندارد DIN VDE
حرف دوم خالی : هادی مسی

Y : عایق PVC
MH : کابل رابط برای بار مکانیکی متوسط

Y : روکش پی وی سی

• استانده مرجع: IEC 60227-5 و 60227IEC71C

• کد کابل در استاندارد ایران: ISIRI (607)53

• ولتاژ نامی : 300/500 ولت

• جنس هادی : مس خالص نرم شده کلاس 5

• جنس عایق: PVC/D

• جنس غلاف: PVC/ST5

• رنگ غلاف : مشکی

• تعداد رشته ها : 2، 3، 4 و 5 رشته

• سطح مقطع : 0.75، 1، 1.5، 2.5، 4، 6، 10 و 16 میلی متر مربع

• کاربرد : کابل کشی داخل ساختمان، کابل رابط تجهیزات خانگی، صنعتی و الکتروموتورها

برند های فروشنده کابل افشان

فروشگاه اینترنتی سیم و کابل سینا نوین به عنوان یکی از نمایندگی های برند های معتبر ایرانی در زمینه فروش انواع کابل‎افشان در خدمت شماست تا انواع کابل‌افشان را در سایز بندی های مختلف در خدمت شما قرار دهد.

برند هایی که عرضه کننده انواع کابل‌افشان می باشد شامل برند های زیر می باشد:

  • سیم و کابل البرز الکتریک نور
  • سیم و کابل خراسان افشار نژاد
  • سیم و کابل پرتو الکتریک
  • سیم و کابل مغان
  • سیم و کابل البرز پژواک
  • سیم و کابل البرز اعتماد
  • سیم و کابل زرتافته کرمان
  • سیم و کابل کسری

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]