یکی از انواع کابل برق کابل ابزار دقیق است. در توضیح اینکه ابزار دقیق چیست و کابل در این ابزار چه نقشی دارد می توان گفت: ابزار دقیق تجهیزات و وسایلی هستند که بر اساس کمیت مورد نظر برای اندازه گیری استفاده می شوند. این ابزار در اصل شبکه زیرساخت سیستم کنترل را در بسیاری از صنایع تشکیل می دهند و انواع مختلفی دارند. در این تجهیزات و عملگرها پس از دریافت سیگنال ها، دستگاه تغییر وضعیت می دهد و کار مشخصی را انجام می دهد.

کابل ابزار دقیق برای عبور این سیگنال ها بستر مناسبی را فراهم می کند. عوامل مختلفی برای انتخاب بهترین سیم و کابل وجود دارد که می توان به نوع تجهیزات و میزان حساسیت آنها، شرایط محیطی و جوی دستگاه و… اشاره کرد. از این کابل در صنایع مهمی مثل کارخانه ها، نیروگاه ها، پتروشیمی و پالایشگاه ها، پست های برق برای اندازه گیری و کنترل استفاده فراوانی می کنند.

این کابل یکی از مهم ترین کابل ها در زمینه کنترل و مانیتورینگ است. این کابل به دلیل ساختاری که دارد باعث جلوگیری از تداخلات و تضعیف همشنوایی می شود و در برابر تداخلات خارجی کاملا مقاوم است. وظیفه این کابل ها در صنایع مختلف بسیار مهم است و تحت هیچ عنوان نباید دچار خرابی و اتصالی شوند. به همین دلیل بازدید دوره ای و مداوم آنها امری ضروری و اجتناب ناپذیر است.

برای اطلاع از قیمت و یا خرید انواع کابل ابزار دقیق، از طریق لمس کردن دکمه زیر با مشاوران ساتم الکتریک در تماس باشید.

فروش کابل ابزار دقیق

با توجه به کاربرد فراوان این کابل در صنایع مختلف شرکت های زیادی اقدام به فروش کابل ابزار دقیق می کنند. از همین رو باید انواع کابل ابزار دقیق و ویژگی هر کدام را به طور کامل بشناسیم و سپس اقدام به خرید کنیم.

این کابل ها را می توان در فضاهای باز و یا حتی به صورت دفن شده در زمین استفاده کرد. به دلیل ساختار عایق کاری شده در این کابل هیج گونه مشکلی پیش نخواهد آمد. از این کابل همچنین در سیستم های پردازش داده و کنترل فرآیند برای ارتباط بین شیرهای برقی و سیستم های دیجیتال استفاده می شود. برای انتقال داده در اتاق کنترل واحدهای صنعتی و نیروگاه ها بسیار مناسب هستند.

نکته مهم که در کابل های ابزار دقیق این است که هیچ گونه شی خارجی نمی تواند در اطلاعات اختلال ایجاد کند. این کابل ها به صورت مسلح هم موجود هستند که قابلیت استفاده در فضای باز را دارند و در برابر ضربه، کشش و فشار بسیار مقاومند.

خرید کابل ابزاردقیق
فروش کابل ابزاردقیق
instrumentation-cable-usage
ویژگی-سیم-ابزاردقیق

انواع کابل ابزار دقیق

با توجه به کاربردهای تخصصی این کابل، وجود نمونه های گوناگون آن برای استفاده در صنایع گوناگون الزامی است. از بهترین نمونه های آن می توان به :

کابل ابزاردقیق 1

کابل ابزار دقیق معمولی شیلددار

سیم ابزار دقیق 2

کابل ابزار دقیق با شیلد زوجی و کلی

کابل ابزاردقیق

کابل ابزار دقیق زره دار با شیلد کلی

سیم ابزار دقیق

کابل ابزار دقیق زره دار با شیلد زوجی و کلی

کابل ابزاردقیق

کابل ابزار دقیق سرب دار و زره دار با شیلد کلی

سیم ابزاردقیق

کابل ابزار دقیق سرب دار و زره دار با شیلد زوجی و کلی

کاربرد کابل ابزار دقیق

هر کدام از ویژگی هایی که گفته شد برای محیط های مختلفی کاربرد دارد. کابل شیلد دار ابزار دقیق برای محافظت در برابر نویزهای خارجی است. نوع مسلح برای مقاومت در برابر نیروهای مکانیکی خارجی است و ویژگی سرب دار بودن برای پایداری در محیط های هیدروکربن دار و حلال ها و مواد خورنده است.

لازم به ذکر است کابل های آرموردار با شیلد زوجی و همچنین شیلد کلی آنها را از سیم ارت قلع اندود، فویل آلومینیومی و نوار پلی استر تهیه می کنند. کارخانه ها و صنایع مختلف می توانند انواع این کابل را بر اساس انواع شبکه های رایانه ای و تجهیزات و پروتکل های صنعتی برای مواردی همچون:

  • کابل ARCNET، از این کابل در شبکه های محلی و ARCNET با سرعت بالا برای ارتباط بین رایانه های صنعتی استفاده می شود.
  • کابل AS-I، از این کابل برای رابط محرک های باینری و دستگاه های حسگر استفاده فراوانی می کنند.
  • کابل CANbus برای محیط های برقی خشنی مانند صنایع خودرو سازی کاربرد دارد.
  • کابل های DeviceNet، این کابل از پروتکل های شبکه CAN برای دستگاه هایی مانند سوئیچ کننده های محدود، سلول های فوتوالکتریک، استارت موتور و… جهت اتصال نمایشگر اپراتور به کنترل کننده ها و رایانه های شخصی استفاده می شود.
  • کابل Fieldbus که برای اتصال تجهیزات صنعتی مانند محرک ها، سنسورها، مبدل ها  و کنترل کننده ها کاربرد دارد.
  • کابلهای Fieldbus، Foundation ،Hart، Profibus و …

کابل ابزار دقیق زره دار

 

 

کابل-ابزاردقیق-سیلیکونی

کابل ابزار دقیق سیلیکونی

کابل ابزار دقیق سیلیکونی نوعی از این کابل ها است که به آن کابل فرمان سیلیکونی هم می گوین. از این کابل برای بهبود کنترل و عملکرد سیستم و تجهیزات حساس استفاده می کنند.
برای کاربرد در ولتاژهای پایین بسیار مناسب است هستند به همین دلیل سطح مقطع کمتری دارند. تعداد سیم های کابل بین 2 تا 61 و تعداد زوج های آن بین 2 تا 50 عدد است.
جنس سیلیکون موجود در کابل از نوع HTV است که کاربردهای فراوانی در داخل آب، خاک، اتاق فرمان، پل های هوایی صنعتی، اتصال اجزا مختلف ماشین های صنعتی و… دارد.
این کابل هم می تواند به صورت شیلد دار باشد هم اسکرین دار. مزایای مدل شیلد دار را که قبلا به شما عزیزان گفتیم، در مورد مزایای کابل اسکرین دار هم می توان به:
  • بدون هالوژن بودن این عایق
  • مقاومت بالا در برابر حرارت و آتش سوزی و در صورت سوختن ماده ای کم دود است.
  • دارای انعطاف بالایی است
  • قابل استفاده برای دمای -50 تا +200 و حتی در شرایط خاص بین -50 تا +300
  • مقاومت بالا در انواع شرایط جوی و اشعه ماورا بنفش، مادون قرمز و گاما
  • مقاومت در برابر انواع قارچ و باکتری و قابل استفاده در صنایع غذایی و پزشکی

کابل ابزار دقیق ضد آتش

از آنجا که از کابل های ابزار دقیق در موارد مختلفی مانند کارخانه ها و آزمایشگاه ها استفاده می شود و حفظ ایمنی کابل ها بسیار مهم و حساس است، سازندگان دسته ای از کابل های ابزار دقیق را به صورت ضد آتش می سازند.

این کابل ها برای سیستم های پردازش داده و کنترل فرآیند بسیار مناسب هستند و تا سه ساعت در مقابل آتش سوزی مقاومت می کنند. همچنین از این کابل ها در فضای باز و برای دفن کردن در زمین هم می توان استفاده کرد.

عموما هادی به کار رفته در کابل های ابزار دقیق ضد آتش را از مس آنیل شده به صورت قلع اندود یا بدون اندود با لایه ای از عایق نوار میکا و سپس لایه ای از پلی اتیلن کراسلینک شده می سازند.

کابل ابزار دقیق ضد آتش علاوه بر مقاوم بودن در برابر آتش در مقابل اشعه ماورا بنفش هم مقاوم هستند و طبق استانداردهای PAS 5308 و BS 5308 ساخته می شوند.

 

جدیدترین محصولات فروشگاه ساتم الکتریک  :

  • کابل ترکیبی SWR
  • کابل کواکسیال

کابل ابزار دقیق سربدار

کاربرد کابل ابزار دقیق سربدار در محیط های زیر زمینی و به منظور استفاده در زمینه صنعتی می باشد. این کابل در مناطق مرطوب و جایی که به حفاظت های شیمیایی و مکانیکی نیاز است، به کار گرفته می شود. برای اینکه کابل ابزار دقیق در برابر هیدروکربن ها مقاومت بیشتری پیدا کند، از غلاف سربی استفاده می شود.

امروزه با استفاده از روش های جدیدی توانسته اند عایق های معدنی و عالی را جایگزین لایه سربی این گونه از کابل ها گردانند و کابل های مقاوم جدیدی را تولید کنند. کابل های ابزار دقیق سرب دار به این دلیل که دارای محافظ مکانیکی و هم چنین مقاوم در برابر مواد هیدرو کربنی هستند عموما در تاسیسات نفتی و پالایشگاه ها استفاده می گردند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]