کابل چیست✔️انواع کابل برق و کاربرد آنها✔️انواع سیم برق

کابل-چیست-و-انواع-کابل-و-کاربرد-کابل-ها

کابل چیست و انواع آن شامل چه مواردی می‌شود؟ آیا از انواع کابل برق و کاربرد آنها اطلاع دارید؟ کابل‌ها انواع گوناگونی دارند. برخی از کابل‌ها برای انتقال داده و دیگر نمونه‌ها به منظور انتقال برق مورد استفاده قرار می‌گیرند. علاوه بر این هر یک از کابل‌های ذکر شده به دو دستۀ زمینی و هوایی تقسیم‌بندی می‌شوند. هر یک از کابل‌ برق و دیتا خود نیز انواع گوناگونی دارند که با توجه به کاربری‌های خاص تولید ( مراحل تولید سیم و کابل )، عرضه و مصرف می‌شوند.

برای بسیاری از افراد این سوال پیش می‌آید که تفاوت بین کابل و سیم چیست؟ سیم‌ها تجهیزاتی هستند که از یک لایه هادی مسی یا آلومینیومی تشکیل شده‌اند. سیم‌ها به صورت مجزا و بیشتر بر اساس سطح مقطع، رنگ، ضخامت هادی و روکش شناخته می‌شوند. اما کابل‌ها محصولاتی هستند که از مونتاژ کردن چند سیم مجزا به هم تشکیل می‌شوند.

بنابراین کابل مجموعی ترکیبی از یک یا چند سیم برق و کانکتورهای مربوط به آن است. در این صفحه به صورت مفصل انواع سیم و کابل ، کاربرد آنها، کابل‌کشی و انواع کابل‌کشی را بررسی خواهیم کرد. با سیم و کابل اعتماد البرز همراه باشید.

فهرست محتوا

انواع سیم و کابل

 

در بخش برق کشی ساختمان‌‌ها و تاسیسات صنعتی، سیم‌ها و کابل از مصالح اصلی و مهم هستند که جریان برق را بین اجزاء مختلف منتقل می‌کنند. در بخش‌های مختلف، انواع سیم و کابل برق مورد استفاده می‌گیرد و باید متناسب با تجهیزات از انواع آن‌ها استفاده شود. مواد اولیه سیم و کابل از رسانا و هادی هست که توسط مواد غیررسانا و عایق پوشیده شده و محافظت می‌شوند تا جریان برق به بیرون نشت نکند.

البته در برق رسانی هوایی از سیم‌هایی استفاده می‌شود که پوشش عایق ندارند و اصطلاحا سیم لخت نامیده می‌شوند. کابل‌ها و سیم‌ها بر اساس نوع کاربردی که دارند، به دسته‌ها مختلفی تقسیم می‌شوند که هر کدام در بخش‌های ساختمانی یا صنعتی و یا تامین برق خانگی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

سیم‌ها عموما از یک هادی برای انتقال جریان برق تشکیل شده‌اند و از یک عایق دور آن‌ها استفاده می‌شود و کابل نیز از چند هادی با روکش‌های دیگر تشکیل شده و در یک غلاف مشترک قرار دارند. جنس هادی مورد استفاده در بیشتر انواع سیم و کابل، مس است؛ زیرا قدرت انتقال بالایی دارد. در این مطلب به معرفی انواع کابل برق و موارد استفاده آن‌ها می‌پردازیم.

کابل چیست؟

کابل‌ها نوعی تجهیزات الکتریکی هستند که برای انتقال برق و داده از قسمت پست مخابرات یا پایه برق به مکان مورد نیاز کشیده می‌شوند. این قطعه بر حسب نیاز محل مورد استفاده یا به صورت سربار یا همان هوایی و یا به صورت زمینی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل چیست و انواع کابل

کابل‌ها مجموعه‌ای از دو یا چند هادی هستند که هر هادی با یک پوشش بیرونی محافظت می‌شود و جمع سیم‌ها هم با یک پوشش ضخیم نهایی به نام عایق حفاظت می‌شود. کابل‌ها بر اساس کارایی ممکن است به صورت انعطاف‌پذیر ساخته شوند تا در هر مکانی به راحتی نصب و استفاده شوند. برخی کابل‌ها هم خشک هستند و تنها برای مسیرهایی کاربرد دارند که هیچگونه انعطافی نیاز نیست.

انواع-کابل-برق

این محصول هم به صورت مجزا قابلیت استفاده دارد و هم اگر قرار باشد در سطح وسیع نصب شود، خصوصا برای مناطق صنعتی و تجاری مانند کارخانجات و کارگاه‌ها، از ابزارهای دیگر مثل سینی کابل برای سازماندهی کردن و ایجاد ایمنی بیشتر استفاده می‌کند.

قیمت کابل مفتولی

انواع کابل بر اساس ولتاژ

متوجه شدیم کابل برق چیست و درک کردیم که این ابزار برای انتقال انرژی از یک نقطه به نقطه دیگر طراحی شده است. هر کابل بسته به کاربرد نهایی خود می‌تواند پیکربندی و ساختار متفاوتی داشته باشد. کابل‌ها اگرچه در هر کشوری قوانین خاص خود را برای تولید و استفاده دارند، اما اغلب تولیدکنندگان در دنیا از یک سری استاندارد خاص برای تهیه انواع کابل ها استفاده می‌کنند.

اگرچه از گذشته تا کنون از نظر مهندسی برق تنها به دو نوع ولتاژ کابل بالا و پایین اشاره می‌شد، اما در ادامه به شکل حرفه‌ای‌تر به تقسیم بندی دقیق‌تری از این نظر می‌پردازیم.

انواع-کابل-و-کاربرد-کابل-ها

کابل‌ فشار قوی

یکی دیگر از انواع کابل های برق ، کابل فشار قوی است که برای انتقال انرژی الکتریکی در سیستم‌های ولتاژ بالا مانند نیروگاه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. کابل‌های فشار قوی از آن دسته کابل‌های قدرتمندی هستند که نزدیک شدن به آن‌ها می‌تواند حسابی خطرناک باشد. ولتاژ بالا به مقدار توان ولتاژی اطلاق می‌شود که بالاتر از حد معمول یا آستانه است. دو نکته مربوط به کابل ولتاژ بالا وجود دارد که ماهیت آن را توصیف می کند.

اولین اینکه باعث ایجاد جرقه در هوا می‌شود و این واقعیت که وقتی نزدیک به آن می‌شوید می‌تواند شوک الکتریکی ایجاد کند. جالب است نه؟!

کابل-فشار-قوی

حالا که تا حدودی در بحث تعریف کابل با قدرت واقعی کابل فشار بالا آشنا شدید، به راحتی می‌توانید ساختار و عملکرد آن را در توصیف کنید. کابل‌های ولتاژ بالا همیشه برای مصارف خاص مانند انتقال برق از نیروگاه‌ها و پست‌های برق مورد استفاده قرار می‌گیرند و اصلا مصارف معمولی یا خانگی ندارند. از ویژگی‌های خاص این نوع کابل می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • کابل‌های فشار قوی ماهیتی خاص دارند و با تابلوهای سوئیچینگ یا تابلو توزیع خاص کار می‌کنند.
  • این کابل‌ها قابلیت این را دارند تا از اتاق کنترل و از راه دور یا به شکل دستی کنترل شوند.
  • وجود کوچکترین درزی در این کابل یا فاصله بین لایه‌های مختلف هادی و عایق می‌تواند بسیار خطرناک باشد.
  • بسته به ولتاژ کابل فشار قوی ممکن است لایه‌های اضافی برای پوشش عایق این کابل و کنترل میدان الکتریکی هادی آن در نظر گرفته شود.
  • این کابل‌ها برای فشار برق از 36 کیلو ولت به بالا مورد استفاده قرار می‌گیرند.
کابل برق فشار قوی

کابل‌های فشار متوسط

در مبحث کابل چیست، نوع دیگر کابل برق، کابل فشار متوسط است. این نوع کابل معمولا در تجهیزات پست‌های برق سیار، نصب در معادن، توزیع نیرو در محیط‌های صنعتی، تامین برق سیستم‌های حمل و نقل‌ و مواردی از این دست مورد استفاده قرار می‌گیرند. مفهوم این نوع ولتاژ زمانی به سیستم برق‌کشی اضافه شد که سطح ولتاژها افزایش پیدا کرد.

کابل-فشار-متوسط

این نوع کابل هم مانند سایر کابل‌ها بر اساس استانداردهای بین‌المللی دارای یک محدوده ولتاژ خاصی است. اما ممکن است برخی کشورها با استفاده از برنامه‌ریزی‌های خود این محدوده را کمی تغییر دهند. برای مثال اگرچه استانداردهای کابل ولتاژ پایین بین 1000 ولت تا 36 کیلو ولت است، اما تولیدکنندگانی هستند که این میزان را تا 30 کیلو ولت در نظر می‌گیرند. برخی از این کابل‌ها شامل موارد زیر می‌شوند.

کابل جوش
  • کابل RHZ1
  • کابل HEPRZ1
  • کابل MV-90
  • کابل RHVhMVh

کابل‌های فشار ضعیف

شاید بزرگترین تفاوت بین کابل های فشار ضعیف و متوسط در ساخت آنها باشد. بیشتر کابل‌های ولتاژ متوسط سطح محافظتی برای جلوگیری از ایجاد بارهای بالقوه در هر نقطه از کابل ارائه می‌کنند. پس وقتی می‌گوییم انواع کابل چیست، باید به خوبی با تفاوت‌های کابل‌های مختلف آشنا شویم. این کابل‌ها هم از نظر محدودۀ حمل ولتاژ تا 1000 ولت هستند.

چنین کابل‌هایی برای تاسیسات برق صنعتی از جمله صنایع عمومی و زیرساخت‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کابل هم مانند سایر نمونه‌ها از یک هادی آلومینیومی یا مسی یک سپر هادی و یک سپر عایق تشکیل شده است.

کابل-فشار-ضعیف

کابل‌های فشار پایین

وقتی می گوییم کابل چیست و انواع آن کدام است، کابل فشار پایین نیز یکی از دسته‌های کاربردی در صنعت برق‌کشی محسوب می‌شود. کابل‌های ولتاژ پایین نوعی از کابل‌های الکتریسیته محسوب می‌شوند که تا محدوده 750 ولت را پوشش می دهند.

از کابل‌های ولتاژ پایین برای مصارف مختلفی از جمله تابلوهای برق، تاسیسات صنعتی، کابل‌های تقویت کننده برای تاسیسات با خطر تهاجم مکانیکی و تاسیسات سرویس سیار استفاده می‌شود. از جمله کابل‌های ولتاژ پایین می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

کابل-فشار-پایین
  • کابل زره پوش: از کابل‌های دارای زره برای تاسیسات خطرناک و به منظور حفاظت از جوندگان و آسیب‌های محیطی استفاده می‌شود.
  • کابل‌های لاستیکی: از این کابل‌ها در تاسیسات مختلف خصوصا به عنوان کابل جوشکاری استفاده می شود.
  • کابل بدون هالوژن: کابل بدون هالوژن امنیت زیادی در انتشار گاز خورنده بر اثر آتش‌سوزی دارد که بیشترین استفاده را در مکان‌های عمومی خواهد داشت.
  • کابل مقاوم در برابر حریق: این سری کابل برای شرایط آتش‌سوزی و گرمای ناشی از آن طراحی شده‌اند و مقاومت فوق‌العاده‌ای در چنین شرایطی دارند.
  • کابل کنترل: کابل کنترل ولتاژ پایین به کابلی گفته می‌شود که سیگنال‌هایی را برای تاسیسات ثابت و متحرک به منظور کنترل کردن ارسال می‌کند.
  • کابل ابزار دقیق: این دسته از کابل‌ها برای انتقال سیگنال بدون اختلال در تجهیزات و تاسیسات صنعتی استفاده می‌شوند.
  • کابل خورشیدی: این نوع کابل در برابر اشعه خورشید و گرمای آن مقاوم است.
  • کابل مخصوص: این دسته از کابل‌ها برای کاربری‌های خاص مثل سیستم تصفیه، سیستم روشنایی، آکواریوم و فواره‌های آب تولید می‌شوند.
  • کابل آلومینیومی: از این کابل‌ها برای انتقال نیرو برق در داخل خانه، خارج و حتی زیر زمین استفاده می‌شود.
بهترین کابل تلفن

انواع کابل بر اساس مواد سازنده

کابل‌ها از نظر متریال هم در دسته‌های مختلفی قرار می‌گیرند. یک کابل از اجزای مختلفی تشکیل می‌شود که هر یک مواد سازنده خاص خود را دارند. این اجزا شامل هادی یا رسانا الکتریکی، عایق، برخی عناصر کمکی که در کابل‌های کاربری خاص وجود دارد و غلاف بیرونی می‌شوند. در ادامه به تفکیک هر بخش را برای شما معرفی می‌کنیم.

انواع کابل

انواع هادی کابل

هادی همان بخش رسانای کابل است که جریان الکتریسیته را از خود عبور می‌دهد. هادی کابل‌ها همیشه از دو آلیاژ مس یا آلومینیوم ساخته می‌شود که بیشترین استفاده را مس دارد، هر چند که آلومینیوم ارزن‌تر است. هادی کابل‌ها هم به دو شکل تک هسته‌ای یا تک هادی و کابل چند هسته‌ای ساخته می‌شود.

انواع عایق کابل

در این بخش از موضوع مقاله کابل چیست، نوبت به بررسی انواع عایق کابل می‌رسد. عایق‌های کابل ممکن است از متریال ترموپلاستیک ساخته شده باشند. برخی از رایج‌ترین این مواد شامل پی وی سی، پلی اتیلن و پلی اورتان است. عایق‌های حرارتی هم نوع دیگری از عایق‌های برق هستند که از رایج‌ترین آن‌ها می‌توانیم به لاستیک طبیعی، اتیلن پروپیلن، اتیل وینیل استات، پلی اتیلن متقاطع، سیلیکون و نئوپرن اشاره کنیم.

کابل-چیست

انواع عناصر کمکی

عناصر کمکی کابل می‌توانند به دو صورت مختلف یا به شکل زره و یا به عنوان حفاظ سیگنالی مورد استفاده قرار بگیرند. کابل‌های دارای زره از یک پوشش محافظتی مکانیکی برخوردار هستند که کابل را از ضربات احتمالی محفوظ نگه می‌دارند. نوع دیگر کابل‌هایی هستند که از ورود و خروج تداخلات سیگنالی به کابل جلوگیری می‌کنند.

کابل فیبر نوری چیست

انواع غلاف بیرونی

غلاف بیرونی در اصل همان عایق اصلی کابل است که توسط چشم قابل مشاهده است. این قسمت از کابل تمام بخش‌های قبلی که عنوان کردیم را دربر می‌گیرد. غلاف بیرونی از مواد مختلفی از جمله پی وی سی، پلی اولفین ترموپلاستیک و پلیمر کلردار ساخته می‌شود.

کاربرد-انواع-کابل-برق

انواع کابل بر اساس نوع سیم و تعداد رشته

همان طور که گفته شد، کابل‌ها برخلاف سیم‌ها که تک رشته‌ای هستند، از یک یا چند رشته تشکیل می‌شوند. همچنین از دو عایق داخلی و خارجی برخوردار هستند. سیم استفاده شده در کابل به چند شکل تولید می‌شوند. افشان، نیمه افشان و مفتولی. این قسمت از کابل در اصل همان هادی کابل است که جریان برق را انتقال می‌دهد.

اگر سیم کیفیت لازم را نداشته باشد، ممکن است در انتقال درست جریان برق یا داده خوب عمل نکند. کابل‌ها دارای تعداد رشته‌های خاصی هستند که هر چه ولتاژ کابل بیشتر باشد تعداد رشته های آن هم کمتر خواهد بود. برای مثال کابل فشار قوی بین 1 تا 3 رشته سیم دارد، این در حالی است که کابل فشار ضعیف از 1 تا 5 رشته تشکیل شده است.

قیمت کابل آلومینیومی

کابل تک رشته‌ای

کابل تک رشته‌ای مانند سیم تک رشته‌ای است؛ با این تفاوت که در محیط‌هایی که احتمال آسیب فیزیکی زیاد است،‌ به جای سیم از این کابل استفاده می‌شود. کابل چند رشته‌ای کارایی زیادی دارد و با توجه به اینکه از رشته‌های مختلفی برخوردار است،‌ در چند پروژه قابل استفاده خواهد بود. محیط استفاده از این کابل، باید از تنش فیزیکی و مکانیکی کمتری برخوردار باشد.

کابل افشان

از دیگر کابل‌هایی که در پروژه‌های صنعتی کاربرد دارند و از انواع سیم و کابل صنعتی شناخته می‌شوند، کابل‌های افشان هستند. این کابل‌ها نیز از تعدادی سیم تک رشته افشان تشکیل شده و بر خلاف کابل مفتولی، از انعطاف بالایی برخوردارند. از این کابل در مکان‌هایی با تنش مکانیکی و فیزیکی پایین استفاده می‌شود. این کابل‌ها دارای رشته‌های نازک سیم هستند که به دلیل نوع ساخت خود برای مصارف مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند.

کابل مفتولی

در مقابل سیم یا کابل افشان، نوع مفتولی قرار دارد. این محصول به دلیل نوع کارایی خود به کابل خشک هم شناخته می شود. علت این نامگذاری عدم انعطاف این کابل است، زیرا سیم آن تنها از یک مفتول ساخته شده است. کابل مفتولی از انواع سیم و کابل صنعتی است که استفاده زیادی در پروژه‌های صنعتی دارد. این کابل از چند سیم مفتولی تشکیل شده و انعطاف پذیری خیلی کمی دارد؛ ولی قدرت انتقال جریان آن بسیار بالا است.

کابل-مفتولی

کابل زمین

کابل زمین، از جمله کابل‌هایی است که هم از انواع کابل برق ساختمان است و هم کاربرد صنعتی دارد. این کابل‌ها نصب ثابت دارند. با توجه به حفاظت زیاد این کابل‌ها، از آن‌ها در محیط‌های مختلفی مانند مکان‌های خیس، دارای رطوبت بالا، خشک و یا در داخل بتن استفاده می‌شود. البته برای مراقبت بیشتر از این کابل‌ها، نباید از آن‌ها در بتن فشرده یا در زیرزمین به طور مستقیم استفاده شود.

کابل شیلد دار

کابل‌های زره دار یا مسلح و کابل شیلد دار،‌ از جمله کابل‌هایی هستند که یک لایه اضافی جهت محافظت درون خود دارند. کابل زره دار که به کابل مسلح نیز معروف است، از یک لایه اضافی در داخل خود بهره می‌برد تا در مقابل صدمات فیزیکی آسیب نبیند. جنس این لایه با توجه به کاربرد کابل، از آلومینیوم، فولاد یا گالوانیزه است. همچنین، کابل شیلد دار یک محافظ برای حفظ اطلاعات و نویزگیر دارد. این کابل، در سیستم‌ها و شبکه‌ها برای انتقال اطلاعات به کار می‌رود.

کابل فرمان

از انواع سیم و کابل که در صنعت استفاده می‌شوند ، به کابل فرمان می‌توان اشاره کرد که برای انتقال اطلاعات آنالوگ و دیجیتال استفاده می‌شود. همچنین، کابل ابزار دقیق نیز از انواع سیم و کابل صنعتی است که برای انتقال داده‌ها و اندازه‌گیری و کنترل در صنعت مورد استفاده قرار می‌گیرد.

کابل نیمه افشان

همانطور که از نام این کابل مشخص است، مابین دو نوع کابل افشان و مفتولی قرار دارد و تا حدودی انعطاف‌پذیر است. البته در مواقعی که به کابل مفتولی با میزان کمی انعطاف‌پذیری نیاز است، از کابل مجهز به سیم افشان استفاده می‌کنند.

شیلد کابل چیست

انواع کابل بر اساس کاربرد

مهم‌تر از میزان ولتاژ و مواد سازنده شاید کاربرد خود کابل باشد. اینکه کدام کابل برای چه کاربری درجه‌بندی شده است، یک نکتۀ کلیدی محسوب می‌شود. قبل از اینکه که کابل‌ها را بر اساس کاربرد معرفی کنیم، باید عرض کنیم که دو دسته کابل وجود دارد.

نمونه هایی که برای انتقال برق هستند و به طور مفصل در این مقاله به معرفی آن‌ها پرداختیم و کابل‌هایی که برای انتقال دیتا یا داده استفاده می‌شوند. در ادامه هر یک از این کابل‌ها را معرفی خواهیم کرد.

کابل کواکسیال

کابل‌های کواکسیال نوعی کابل هستند که به منظور انتقال اطلاعات ویدئویی، صوتی و تصویری مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عبارت ساده‌تر کابل‌های کواکسیال انتقال دهنده سیگنال‌های الکتریکی در تلوزیون‌های رنگی هستند. البته این کابل‌ها در شبکه‌های کامپیوتری، دستگاه‌های ابزار دقیق، سیستم‌های دوربین مداربسته و سیستم‌های کنترل از راه دور هم مورد استفاده قرار می‌گیرند. از برخی از کابل‌های کواکسیال می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

کابل-کواکسیال
  • کابل کواکسیال هارد لاین
  • کابل کواکسیال تری اکسیال
  • کابل کواکسیال ریجید لاین
  • کابل کواکسیال تابشی

کابل شبکه

این نوع کابل هم اطلاعات و داده های خاصی را از مبدا به مقصد به عنوان کابل مودم یا اینترنت منتقل می‌کند. از این کابل ها در شبکه‌های استورج، روترها و اطلاعات بین کامپیوتری استفاده می‌شود. کابل‌های شبکه به دو شکل شیلدار و بدون شیلد تولید می‌شوند. از جمله این کابل ها موارد زیر خواهند بود.

  • کابل شبکه CAT5
  • کابل شبکه CAT5e
  • کابل شبکه CAT6
  • کابل شبکه CAT6A
  • کابل شبکه CAT7
  • کابل شبکه CAT8
کابل-شبکه
کابل تلفن هوایی چیست؟

کابل تلفن

کابل های تلفن در دسته کابل‌های مخابراتی قرار می‌گیرند که وظیفه انتقال داده‌های صوتی را بر عهده دارند. این کابل‌ها به دو شکل هوایی و زمینی مورد استفاده قرار می گیرند که هر کدام مزایای خاص خود را خواهند داشت. کابل‌های تلفن از تعداد زوج 2 تا 200 تشکیل شده‌اند که به منظور کاهش نویز و انشعاب‌گیری طراحی شده‌اند. از جمله کابل‌های تلفن موارد زیر خواهند بود.

  • کابل تلفن ضد نویز
  • کابل تلفن مهاردار
  • کابل تلفن فیبر نوری
  • کابل تلفن با سیم رانژه
کابل-تلفن

کابل خودنگهدار

کابل های خودنگهدار به نوعی کابل گفته می‌شود که به منظور نصب روی پایه های برق طراحی شده‌اند. این نوع کابل از یک هادی آلومینیومی و یک عایق پلی اتیلن به صورت کراس لینک یا شبکه‌ای ساخته شده است. این کابل ها برای تامین و توزیع برق در خطوط هوایی مورد استفاده قرار می‌گیرند. این کابل‌ها به اشکال مختلف از جمله موارد زیر تولید می‌شوند.

  • فشار ضعیف با نول آلومینیومی و مسنجر فولادی
  • نول و مسنجر آلومینیومی با مغزی فولادی
  • فشار ضعیف با نول و مسنجرآلیاژ آلومینیومی
کابل-خودنگهدار

کابل کامپیوتری داده

این نوع کابل در کنار کابل برق به سیستم‌های کامپیوتری کمک می‌کنند تا کار خود را به درستی انجام دهند. کابل‌های داده کابل‌هایی هستند که اطلاعات دریافتی سیستم را به سایر بخش‌های کامپیوتر مثل حافظه منتقل می‌کنند. انواع کابل های کامپیوتری به اشکال متنوع زیر هستند.

  • کابل (VGA (Video Graphics Array
  • کابل (DVI (Digital Visual Interface
  • کابل (HDMI (High Definition Multimedia Interface
  • کابل های (USB (Universal Serial Bus
  • کابل (IDE (Integrated Drive Electronics
  • کابل (SATA (Serial Advanced Technology Attachment
  • کابل FireWire
  • کابل Ethernet
کاربرد-انواع-کابل-برق

انواع سیم و کابل از نظر تعداد رشته و کاربرد

یکی از تقسیم بندی‌هایی که در مورد سیم و کابل صورت می‌گیرد، از نظر رشته‌های تشکیل دهنده آن‌ها است که کاربرد آن‌ها را نیز با یکدیگر متفاوت می‌کند. از طرفی، سیم‌ها و کابل‌ها، قطرهای مختلفی دارند. هرچه قطر یک سیم بیشتر باشد، مقدار جریانی که از خود عبور می‌دهد نیز بیشتر خواهد بود. تعدا رشته و کاربرد آن در سیم و کابل با یکدیگر متفاوت هستند. از همین رو هرکدامم را به صورت جداگانه بررسی کردیم.

سیم‌ها را با توجه به رشته‌های تشکیل دهنده به سه دسته کلی سیم‌های مفتولی، افشان و نیمه افشان تقسیم می‌کنند. همه این سیم‌ها از انواع سیم و کابل ساختمانی هستند و عمده استفاده آن‌ها در ساختمان سازی است.

سیم برق مفتول

سیم برق مفتولی چیست؟ یکی از انواع سیم برق خانگی ، سیم مفتولی است. سیم مفتولی که در ساختمان سازی کاربرد زیادی دارد، یک سیم با هادی منفرد بوده و توسط یک لایه عایق از جنس PVC پوشانده شده است. این سیم به دلیل نوع ساختاری که دارد، به نام سیم خشک نیز شناخته می‌شود. از دیگر کاربردهای سیم مفتولی در تابلوها و توزیع کننده‌های برق است و در قسمت زیر گچ‌ها در بنای ساختمان نیز استفاده می‌شود. استفاده از این سیم‌ها در فرکانس‌های بالا مناسب است و باعث صرفه جویی در هزینه‌ها می‌شود.

سیم نیمه افشان

سیم‌های نیمه افشان تقریبا شبیه به سیم‌های مفتولی هستند و کاربرهای مشابهی نیز دارند؛ اما در مکان‌هایی که به انعطاف بیشتری نیاز باشد، سیم‌های نیمه افشان کارایی بهتری ارائه می‌دهند. سیم‌های داخل سیم نیمه افشان در مقایسه با نوع مفتولی کمتر و ‌قطر رشته‌های کمتری دارد.

سیم افشان

سیم‌ افشان از تعداد رشته سیم مسی بیشتری تشکیل شده ( تعداد رشته های سیم افشان ) و نسبت به سیم‌های دیگر انعطاف بیشتری دارد. این سیم‌ها در برق کشی ساختمان‌ها کاربرد زیادی داشته و سطح مقطعی به اندازه سیم‌های مفتولی دارند. یکی از انواع سیم‌های افشان ، سیم نایلون است که از دو سیم نازک و به هم چسبیده تشکیل شده است.

استفاده از این سیم در ساختمان سازی،‌ معمولا به صورت رو کار است و به دلیل جریان برق ضعیفی که عبور می‌دهد در صنعت کاربردی ندارد.

چگونه کابل برق مناسب را انتخاب کنیم؟

کابل‌های برق تقریباً در تمامی صنایع نقش حیاتی دارند. از تولید لوازم خانگی گرفته تا صنعت مخابرات، صنعت پزشکی و مهم‌تر از همه صنعت برق و الکترونیک از جمله تعداد محدودی از بخش‌های تجاری است که از این محصول به اشکال مختلف استفاده می‌کنند.

انتخاب کابل مناسب آنطور که بنظر می‌رسد ساده نیست و با توجه به برنامۀ مد نظر باید کابل متناسب با آن را انتخاب کرد. این اولین موردی است که در انتخاب کابل باید در نظر گرفته شود. بنابراین بسته به اینکه کابلی را برای انتقال الکتریسیته می‌خواهید یا انتقال داده باید کابل مناسب را انتخاب کنید.

کابل-چیست-و-چه-کاربردی-دارد

پس از گذر از این مرحله باید ببینید چه کارایی از کابل خود انتظار دارید. برای مثال تنها یک کابل معمولی می‌خواهید که انتظارات شما را در حد معقول برآورده کند یا کابلی که بتواند همزمان چند مزیت مختلف را با خود به دنبال داشته باشد.

برای مثال زمانی که قرار است یک کابل داده یا مخابراتی انتخاب کنید، تنها کاربرد مورد نظر را برای خرید کابل در نظر می‌گیرید یا مثلا برای شما مهم است که کابل به ویژگی ضد نویز بودن هم مجهز باشد.

همچنین دیگر عوامل از جمله تعداد سیم، مواد عایق، نوع هادی و رسانا و مواد به کار رفته در آن، اندازۀ ولتاژ، محدودۀ دما و نوع محافظ سیم همگی برای خرید کابل مناسب باید در نظر گرفته شوند.

حداکثر طول کابل جوشکاری

کابل کشی چیست؟

در ادامه مبحث کابل چیست، نوبت به بررسی کابل‌کشی می‌رسد. آیا تا به حال شده که کسی از شما بپرسد انواع کابل کشی را نام ببرید یا در مورد کابل‌کشی استاندارد صحبت کنید. کابل‌کشی مهم‌ترین بخش برق‌کشی ساختمان است که نیاز به تبحر و مهارت زیادی دارد.

کابل کشی به دو شکل روکار و توکار پیاده‌سازی می‌شود و بسته به کارایی مورد نظر نوع کابل کشی هم متفاوت خواهد بود. برای مثال کابل کشی دوربین مداربسته با کابل‌کشی برای مودم متفاوت است.

در کابل‌کشی باید به عوامل گوناگونی از جمله نوع ولتاژ، سطح مقطع و نوع کابل توجه ویژه‌ای کرد. از طرفی از آنجا که کابل‌ها به عنوان تجهیزات گران قیمت محسوب می‌شوند، نیاز به کار مهندسی بیش از پیش احساس می‌شود تا از هدر رفتن کابل جلوگیری شود. از روش‌های متداول کابل کشی علاوه بر کابل‌کشی دستی، می‌توانیم به موارد زیر اشاره کنیم.

کابل-کشی-چیست

انواع کابل کشی

  • ﻛﺎﺑﻞﻛﺸﻲ ﺑﺎ ﻣﺎﺷﻴﻦ ﻫﺎی ﺷﻴﺎرزن و ﻛﺎﺑﻞ ﻧﺸﺎن
  • کابل‌کشی به کمک یک یدک کش کابل بر
  • ﻛﺎﺑﻞﻛﺸﻲ ﺑﺎ ﺟﺮﺛﻘﻴﻞ ﻫﺎی دﺳﺘﻲ
  • ﻛﺎﺑﻞﻛﺸﻲ ﺑﺎ ﻣﻮﺗﻮر ﻛﺸﺸﻲ از روی ﻗﺮﻗﺮه ﻫﺎی ﮔﺮدان

ویژگی‌های انواع سیم و کابل صنعتی

انواع سیم و کابل ، با توجه به کابردی که در ساختمان یا صنعت دارند، ویژگی‌های متفاوتی خواهند داشت. سیم و کابل صنعتی که در محیط‌هایی با امکان آسیب‌های فیزیکی زیاد مورد استفاده قرار می‌گیرد، باید طوری طراحی شود که کمترین آسیب را متحمل شود.

همچنین باید خواص مکانیکی و برقی بالایی داشته باشد. خواص بازدارندگی شعله، انعطاف پذیری بالا، دسترسی آسان و طول عمر زیاد نیز از جمله ویژگی‌های انواع سیم و کابل مورد استفاده در صنعت است.

انواع سیم و کابل صنعتی ، ضد شعله هستند و با عایق PVC تولید می‌شوند که آن‌ها را در دسته بندی انواع سیم و کابل ساختمان و انواع سیم برق خانگی نیز قرار می‌دهد. از دیگر ویژگی‌های کابل‌های صنعتی، قابلیت تحمل بار بالای آن‌ها است و این امکان را به انواع سیم و کابل صنعتی می‌دهد تا در مقابل ولتاژ‌های مختلف مقاومت کنند و به خوبی جریان را منتقل کنند.

اهمیت شناخت انواع سیم و کابل و کاربردهای آن‌ها

با توجه به کاربردهای بسیار زیاد انواع سیم و کابل در مصارف خانگی ، ساختمانی و صنعت، لازم است که با آن‌ها آشنا شویم. با دقت به ویژگی‌های مختلف هر کدام از این موارد و با شناخت کافی از آن‌ها و همچنین توجه به نیازی که به این سیم‌ها و کابل‌ها داریم باید اقدام به خرید و استفاده از آن‌ها کنیم.

انواع سیم برق خانگی با توجه به قدرت پایین در انتقال برق، برای استفاده صنعتی مناسب نیستند و همچنین برخی از انواع سیم و کابل صنعتی نیز در کارهای ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

جمع بندی

اگر قرار است در زمینه برق‌کشی ساختمانی یا صنعتی فعالیت کنید، دانشجوی رشته برق هستید و یا قصد کار در زمینه خرید و فروش کابل را دارید، باید حتما بدانید که دقیقا کابل چیست و یک تعریف کامل و حرفه‌ای از آن داشته باشید. مطابق با چیزی که در اینجا بررسی کردیم کا‌بل‌ها در هر نوعی که باشند تجهیزات بسیار مهمی به شمار می‌آیند.

هدف ما از ارائه این محتوا افزایش دانش فنی شما برای آشنایی با انواع کابل ها، کاربرد کابل برق و الزامات استفاده از آن‌ها است تا هم هنگام خرید و هم هنگام استفاده به مشکل خاصی برخورد نکنید. بیشتر بدانید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]