در این مقاله در مورد انواع کابل ابزار دقیق اطلاعاتی ارائه خواهد شد. طیف گسترده ای از کابل برق برای ابزار دقیق، فرآیند و تولید می شوند. در پروژه های مربوط به تولید و توزیع برق، صنایع شیمیایی و کود و انواع مختلف صنایع مهندسی، ابزار دقیق در اندازه گیری، نظارت و کنترل فرآیند نقش اساسی دارد. معرفی ابزار دقیق مبتنی بر ریزپردازنده رایانه ای، الزامات سختگیرانه کیفیت را به همراه پارامترهای الکتریکی ویژه برای کابل های ابزار دقیق خواسته است. سیگنال های الکتریکی سطح بسیار پایین بین واحدهای اندازه گیری پایان و نمایشگرکنترل کننده هایی که در فاصله بسیار دور قرار دارند عبور می کند. این سیگنال های سطح پایین در هنگام انتقال مستعد نویز خارجی هستند. انواع کابل ابزار دقیق از بروز این نویزها جلوگیری می نماید. همه اینها بدان معنی است که کابلهایی که برای ابزار دقیق استفاده می شوند باید با توجه و دقت زیادی طراحی و تولید شوند. تولید کنندگان با تلاش دقیق در حفظ کیفیت، سخت گیری در کنترل فرآیند در حین ساخت و دانش طراحی کابل، قادر به تهیه کابل های ابزار دقیق مطابق با هر استاندارد بین المللی یا یک نیاز خاص مورد نظر مشتری پروژه هستند.

ما طیف گسترده ای از انواع کابل ابزار دقیق را برای طیف وسیع تری از برنامه ها در صنایع مختلف، که عملیات تولید و پردازش توسط ابزار الکترونیکی کنترل و اندازه گیری می شوند، تهیه می کنیم. برای عملکرد مطلوب انواع کابل ابزار دقیق، این کابلهای اتصال باید قابل اعتماد، مقاوم و دارای شیلد باشند، چه یک صفحه نمایش کلی و چه کابلهایی که بصورت جداگانه و بصورت جمعی نمایش داده می شوند، تا در برابر تداخل الکترومغناطیسی مقاومت کنند. محصولات انواع کابل ابزار دقیق با هادی های انعطاف پذیر مس مطابق با استانداردهای بین المللی است، تیم فنی تولید همچنین با مشتریان تعامل می کند تا کابلهای صفحه نمایش طراحی شده و تولید شده برای پاسخگویی به نیازهای خاص برنامه های خود را برای صنایع از جمله نفت، گاز و پتروشیمی، اتوماسیون و کنترل فرآیند و دریایی تولید کنند.

استاندارد انواع کابل ابزار دقیق

 

برخی از استاندارد های اصلی که بر اساس آنها کابل های ابزار دقیق تولید می شوند عبارتند از: انواع مختلفی از کابلهای اندازه گیری شده با ابزار دقیق شامل صفحه نمایش جمعی CAM و آنهایی که به صورت جداگانه نمایش داده می شوند و بصورت جمعی نمایش داده می شوند ICAM است. اینها می توانند عایق پلی اتیلن PE، پلی اتیلن متقاطع XLPE، کلرید پلی وینیل PVC یا سیلیکون Si باشند. آنها معمولاً دارای غلاف بیرونی پی وی سی یا غلاف بدون هالوژن، دود کم LSZH برای مناطقی هستند که انتشار گاز دود و گاز اسید باعث ایجاد مشکل جدی در وضعیت آتش سوزی می شود، همچنین دارای شیلد، مجهز به شیلد سیم فولادی یا نوار فولادی هستند، که از انواع کابل ابزار دقیق در برابر فشارهای مکانیکی محافظت می کنند.

کابل ابزار دقیق و انواع آن

 

انتقال سیگنال به دلیل رسانه های مدرن انتقال داده بی سیم آسان تر شده است. داده ها از طریق رسانه های بی سیم به طور یکپارچه منتقل و دریافت می شوند و این وسایل در تمام ابزارهای الکترونیکی و برنامه های مبتنی بر رایانه پخش می شوند. انتقال بی سیم در بسیاری از تجهیزات الکتریکی بخشی از سیم کشی فیزیکی قرار داده شده در داخل یا اطراف تجهیزات را تا حدی کاهش داده است. جدا از روش های بی سیم مدرن، سیم ها و کابل ها نیز به خوبی توانایی انتقال سیگنال های الکتریکی را در یک مدار الکتریکی دارند. کابل ها و سیم ها در کاربردهای صنعتی می توانند مسئولیت های مختلفی مانند انتقال نیرو یا انتقال سیگنال ها و داده ها را بر عهده بگیرند. کابل های مورد استفاده در برنامه های انتقال قدرت برای ایجاد آسیب و تأثیرات محیطی ساخته می شوند، همانطور که کابل هایی که به عنوان کابل های انتقال سیگنال استفاده می شوند، برای محافظت از کابل از استنباط سیگنال خارجی ساخته می شوند. انواع کابل ابزار دقیق با توجه به کاربرد موجود طراحی شده اند و دارای عناصر محافظتی مناسب برای مثال هستند. عایق ، غلاف ، بافندگی ، محافظ و غیره.

انواع کابل ابزار دقیق کابلی است که از چندین رسانا تشکیل شده است و به انتقال سیگنالهایی با امضای کم انرژی کمک می کند که عمدتا برای نظارت و کنترل سیستم های الکتریکی، کنترل توان و سایر فرایندهای مرتبط با آن استفاده می شود. چنین کابلهایی که جدا از انتقال نیرو در برنامه های کاربردی مورد استفاده قرار می گیرند، توابع مهمی نیز دارند که به عملکرد روان صنایع فرآیندی کمک می کند. انواع کابل ابزار دقیق نیز بطور معمول در سیستمهای ابزارآلات مبتنی بر ریز پردازنده یا رایانه استفاده می شوند. این کابلها اساساً برای انتقال سیگنالها بدون وقفه و تداخل از منابع خارجی طراحی شده اند. در مورد کاربردهای انواع کابل ابزار دقیق، کابلهای ابزار دقیقاً کاربرد را در برنامه های کنترل و ارتباطات پیدا می کنند. عمدتا این کابلها در صنایع فرآیندی که سیستمهای زیادی درگیر هستند استفاده می شود. انواع کابل ابزار دقیق در کنترل فرآیند، ارتباط سیگنالهای آنالوگ یا سیگنالهای دیجیتال و انتقال صدا، سیگنالینگ در مدارهای کنترل صنعتی و فرآیندی نقش دارند. انواع کابل ابزار دقیق در صنایع فرآیندی، صنایع نفت و گاز، صنایع پتروشیمی، صنایع کود، صنایع سیمان و فولاد مورد استفاده قرار می گیرند.

ساختار کابل ابزار دقیق

 

کابل های ابزار دقیق دارای روکش بیرونی PVC هستند. پلی وینیل کلراید PVC یکی از محبوب ترین مواد مورد استفاده در ساخت کابل و سیم است. این ماده در اصل یک رزین ترموپلاستیک است که توسط فرآیندهای پلیمریزاسیون تولید می شود. به دلیل پلیمریزاسیون و فرآیندهای دیگر، این ماده در برابر آتش، شعله های آتش، سایش مکرر و محیط حاوی رطوبت مقاوم است. می توان PVC را دارای مقاومت مکانیکی نسبتاً مناسبی دانست تا در محیط های بیرونی مورد استفاده قرار گیرد. با توجه به خصوصیاتی مانند وزن سبک، مقاومت در برابر خوردگی، هوازدگی و مواد شیمیایی، این ماده PVC یک گزینه ایده آل برای انواع کابل ابزار دقیق و سایر کابل های برق نیز می باشد. پوشش PVC را می توان در بسیاری از انواع کابل ابزار دقیق یافت. هادی مورد استفاده در کابلهای ابزار دقیق شبیه کابلهای برق است که اتفاقاً مس هستند. کابل های ابزار دقیق به طور کلی مطابق با استانداردهای مختلف طراحی و تولید می شوند.

کابل های کنترل نوعی کابل ابزار دقیق هستند که تا حدی شبیه کابل های برق هستند اما تفاوت های عملکردی قابل توجهی دارند. از کابلهای کنترل برای انتقال سیگنالها به تجهیزات جهت کنترل عملکرد آنها استفاده می شود. کابل های کنترل می توانند بخشی از سیستم های خودمختار باشند که دارای کنترل خودکار بوده و از هادی های مسی تشکیل شده اند. در ساخت کابل نیز نوار پارچه ای از فولاد گالوانیزه وجود دارد. کابل های کنترل دارای یک پوشش مقاومتی هستند که در برابر تداخل خارجی مقاومت می کنند. با توجه به این ویژگی ها می توان سیگنال های ولتاژ پایین را به سیستم انتقال داد.

ویژگی انواع کابل ابزار دقیق

 

انواع کابل ابزار دقیق می توانند با تداخل الکترو مغناطیسی زیادی روبرو شوند که می تواند منجر به انتقال نادرست سیگنال های ابزار دقیق شود. برای جلوگیری از چنین تداخل های ناخواسته می توان قوانین خاصی را دنبال کرد تا کابل به دلیل EMI اثر کمتری داشته باشد. کابل های ابزار دقیق یا سیم های ابزار باید تا حد امکان از کابل های برق دور باشند، می توان آنها را در سینی های جداگانه ای جای داد تا از برخورد متقابل جلوگیری شود. اگر حفظ فاصله بین کابلهای برق و کابلهای ابزار امکان پذیر نباشد، باید هر دو کابل به گونه ای مرتب شوند که از زاویه قائم یکدیگر عبور کنند. حلقه های ایجاد شده بر روی سیم کشی ابزار می تواند باعث ایجاد تداخل شود، بنابراین هنگام نصب کابل ها باید از آن اجتناب شود. سیم های مسی می توانند انواع مختلفی ساختاری داشته باشند. بعضی از کابل ها ممکن است ساختاری جامد، ساختاری رشته ای یا بافته داشته باشند. هر نوع ساخت مجموعه ای از مزایا و عملکردهای خاص خود را دارد. کابلهای مسی بافته یا سیمهای مسی بافته در مواردی که انعطاف پذیری از اهمیت بالایی برخوردار است ترجیح داده می شوند. چنین کابلهایی را می توان در کاربردهای مختلف مانند اتصالات خودرو، در دستگاههای الکترونیکی داخلی و غیره یافت. مزایای کابلهای الکتریکی بافته شده قابل درک است به طوری که می توان سیم مناسب را برای کاربرد موجود انتخاب کرد. سیم مسی جامد سفت و محکم است، اما انعطاف پذیر نیست، در حالی که سیم مسی بافته دارای پایه های متعدد مس پیچ خورده یا بافته شده برای تشکیل یک سیم است. به دلیل ساختار بافته شده، این نوع سیم ها انعطاف پذیر هستند و می توانند مطابق کاربرد موجود خم شوند. مس به دلیل داشتن خاصیت انعطاف پذیری عالی، باعث می شود در برابر خم شدن، سایش مقاوم شود و همچنین در برابر زنگ زدگی مقاوم باشد. مقاومت در برابر زنگ زدگی به نوبه خود باعث افزایش چرخه عمر کابل می شود. از کابل های بافته شده می توان در برنامه های درگیر در فرآیندها، ایجاد لرزش ها و حرکات با فرکانس بالا استفاده کرد. از آنجا که این سیمهای بافته شده بسیار انعطاف پذیر هستند، می توانند در برابر لرزش مقاومت کرده و به کار خود ادامه دهند. کابلهای مسی بافته شده در صورت مقایسه با سایر کابلهای رشته ای، رشته های مسی نازکی به هم تابیده اند که نصب و استفاده از آن را آسان می کند.

کابل کشی انواع کابل ابزار دقیق

 

کابل کشی انواع کابل ابزار دقیق معمولاً از اتاق کنترل به ناحیه کارخانه چه در زیر زمین و چه در بالای سطح زمین در کابل های چند هسته ای و سپس از جعبه های اتصال میدان به صورت جفت های واحد گرفته تا دستگاه های اندازه گیری یا محرک میدانی اجرا می شود. الزامات کابل کشی به نحوی است که آنها را باید تا حد ممکن کوتاه نگه داشت، نباید مانعی برای منع دسترسی به پرسنل یا ترافیک باشن، نباید در دسترسی سایر وسایل برای نگهداری تداخل کنند، باید از مناطق احتمالی خطر آتش سوزی یا محیط گرم جلوگیری کنند. همچنین آنها باید از مناطقی که احتمال ریزش وجود دارد یا خطری در اثر فرار بخارها یا گازها ایجاد می کند ، خودداری کنند. فقط سیگنالهای از همان نوع باید در هر کابل چند هسته ای وجود داشته باشد. هنگام نصب کابلها در سطح بالا یا زیر زمین ، آنها باید با توجه به سطح سیگنال به گروهها تقسیم شوند و با فاصله مثبت بین کابلها تفکیک شوند. به عنوان یک قاعده کلی ، سیگنال های سطح پایین با کابل های سیگنال سطح بالا باید در فاصله دورتر از کابل های منبع تغذیه ابزار نصب شوند. کابل های مورد استفاده برای سیستم ها با یکپارچگی بالا مانند سیستم های خاموش شدن اضطراری یا جاده های داده باید کاملاً مستقل باشند یا به طور مثبت از کابل های دیگر جدا شوند. کابلهای ابزار  دقیق باید بدون کابلهای برق کار کنند و همچنین باید از تجهیزات تولید کننده صدا مانند موتورها تا حد امکان جلوگیری کنند. همیشه تقاطع های کابل را در زاویه سمت راست انجام دهید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]