فهرست‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها

معرفی کابل مفتولی

در عرصه‌هایی که نیاز به انعطاف بالا نبوده، اما تمایل دارند از عنصری استفاده شود که به‌ مراتب از کابل‌های افشان مقاومت بیشتری در برابر خوردگی از خود نشان دهند، از نوعی کابل بهره می‌برند که از چند رشته مفتول به هم تابیده تشکیل‌ شده است. کابل مفتولی با مشخصات ذکر شده بهترین گزینه برای مصارف ساختمانی و صنعتی، در قالب کابل‌ کشی‌های زیر سازی به‌ استثناء بتن فشرده و در زیر زمین به‌ طور مستقیم است.

شرکت سینا نوین اولین تولیدکننده تخصصی سیم و کابل نسوز سیلیکونی استاندارد در ایران.

در اغلب اوقات مفتول این نوع کابل‌ها را از جنس فلز مس یا آلومینیوم و عایق را از PVC انتخاب می‌کنند و به علت اینکه در دسته کابل‌های خشک قرار می‌گیرد، به نسبت قیمت پایین‌تری نیز برای آن درج می‌کنند. البته باید دانست احتمال اتصالی و ایجاد خطر نیز به خاطر تعداد محدودتر سیم‌های به‌ کار رفته در کابل مفتولی بسیار پایین‌تر است که این مورد از برخی جهات، یک ویژگی بسیار عالی برای این کابل‌ها به شمار می‌رود.

انواع کابل مفتولی

بسیاری از مکان‌ها وجود دارند که فضایی سر پوشیده بوده یا اینکه احتمال درز رطوبت و ورود آب وجود دارد در این‌ چنین فضاهایی انواع کابل مفتولی عملکرد قابل قبولی ارائه می‌دهند. با توجه به عرصه کار و فعالیت کابل مفتولی می‌توان برای آن دو نوع متفاوت برشمرد که بر اساس ولتاژ نامی تقسیم‌بندی شده‌اند. کابل‌های مفتولی دارای ولتاژ نامی 500 الی 300 ولت در دسته اول قرار گرفته و در دسته دوم نیز کابل‌های مفتولی با ولتاژ نامی 750 الی 450 گنجانده می‌شوند. ولی یک استاندارد ملی نیز وجود دارد که کابل مفتولی موظف به مجهز شدن به آن می‌باشد که با نام استاندارد ملی کلاس 1 و 2 نام‌ گذاری می‌شوند.

کاربرد کابل مفتولی

وجود مجموعه‌ای بزرگ از مزایای در کابل مفتولی مانند طول عمر بالا، برخورداری از سطحی صاف و یکدست و قابل‌ دسترسی در تمامی شهرهای کشور سبب شده، بتوان حضور آن را در اغلب صنایع احساس کرد. همچنین مزایای دیگری چون مقاومت بالا در برابر پیچیدگی و ساییدگی، رطوبت و نم و عدم زنگ‌ زدگی کاربرد کابل مفتولی را به‌ راستی گسترش داده است.

البته از قابلیت فرم دهی و حالت‌ دهی راحت آن نمی‌توان گذشت و این کابل را دارای ویژگی‌های متمایز و منحصر به‌ فرد دانست. در کابل‌ کشی و سیم‌ کشی ساختمان‌های مسکونی و صنعتی، ایستگاه‌های توزیع برق، تابلوهای الکتریکی و… در حجم وسیع استفاده می‌کنند.

کابل مفتولی مسی:

کابل مفتولی مسی که در دو دسته متفاوت سبک و سنگین عرضه می‌شود، امروزه تقاضای بالایی را به خود در مصارفی که نیاز به نصب ثابت می‌باشد، اختصاص داده‌ است. این دسته‌بندی بر اساس نوع کاربری صورت گرفته به این معنی که در مصارف سبک‌تر به سراغ کابل مفتولی مسی سبک با ولتاژ نامی 500 الی 300 رفته و از هادی‌های مسی چند مفتولی یا تک مفتولی آنها که به‌ صورت 2 تا 5 رشته است در مصارف غیر صنعتی بهره می‌برند.

بعد از نمونه‌های سبک، کابل مسی سنگین قرار می‌گیرد که سطح مقاطع مختلف در آن مقاومت و پایداری خوبی به این کابل خشک سنگین بخشیده و آن را مساعد استفاده در کابل‌ کشی‌های زمینی نموده است. این کابل نیز به‌ صورت تک رشته و چند رشته با ولتاژ نامی 0.6/1 کیلو ولت طراحی‌ شده و در تمامی مصارف سنگین‌تر تاب‌ آوری دارد. البته کابل مفتولی مسی را بر اساس شکل و ساختار هادی نیز به دو دسته متمایز تقسیم می‌کنند.

گروه اول که از مس نرم شده تک مفتولی یا کلاس 1 تشکیل‌ شده و گروه دوم که شامل مس نرم شده چند مفتولی یا کلاس 2 می‌باشد. متوجه شدیم که کابل مفتولی مسی در انواع مختلف خود دارای کاربری تا حدی متمایز بوده، اما بسته به نوع ساختار هادی نیز دارای دو نوع متفاوت است و این امر مصارف متفاوتی را برای آنها رقم‌ زده است.

این ساختار استخوانی و غیر منعطف سبب شده گاهی آن‌ها را با نام کابل مفتولی خشک نیز بخوانند و به فروش برسانند. امروزه کابل‌های مفتولی مسی بر اساس نکاتی چون سایزبندی، سطح کیفی کابل، تضمین اصالت، وجود استانداردهای کافی و امکان ارائه متراژ دلخواه کارفرما، بررسی‌شده و مورد خرید و فروش قرار می‌گیرند.

کابل مفتولی آلومینیومی

کابل مفتولی آلومینیومی با ساختاری بسیار شبیه به کابل مسی عرضه می‌شود، فقط رشته‌های تابیده‌ شده یا مفتول شده در آن آلومینیوم هستند. وجود مزایای فراوان در این نوع کابل مفتولی سبب شده از آن به‌ کرات در سیستم‌های کابل‌ کشی استفاده نمایند. در ادامه به ذکر برخی مزایای کابل مفتولی آلومینیومی نسبت به نمونه‌های مسی می‌پردازیم.

  • فرم پذیری مناسب
  • وزن کمتر 50 درصدی به نسبت مس
  • آسان‌تر بودن نصب آن در ساختمان‌ها
  • خمش بیشتر
  • عکس‌العمل مناسب‌تر درکشیدن‌ها
  • شکل‌ دهی راحت‌تر در مسیرهای تنگ
  • قیمت پایین‌تر هادی‌های آلومینیومی

تفاوت کابل مفتولی با کابل افشان

در این قسمت نیز به بیان تفاوت کابل مفتولی با کابل افشان می‌پردازیم، از این قیاس می‌توانیم بر مزایای و معایب هر کدام از این دو کابل پی ببریم و شناخت بهتری نسبت به آنها کسب نماییم.

انعطاف‌پذیری:
آنچه در نگاه اول می‌توان جزء تفاوت‌ کابل مفتولی با کابل افشان به شمار آورد، انعطاف‌پذیری بالایی است که کابل افشان به علت ساختار رشته‌ای خود عرضه می‌نماید که کابل مفتولی فاقد چنین مزیتی است. کابل هادی افشان را به مصاف محیط‌ها با کشش و فشار بالا می‌برند.

اختلاف مقاومت اهمی:
اختلاف مقاومت اهمی کابل مفتولی به علت پیچش رشته‌ها و طول کابل بیشتر بوده و این امر نیز سبب تفاوت ساختار و در نهایت کاربرد این دو کابل شده است. از این زاویه که به این دو کابل نگاهی بیاندازیم، کابل افشان با مقاومت اهمی کمتر دارای رتبه بالاتری است. البته احتمال اتصال کمتر کابل مفتولی سبب شده، نقطه‌ ضعف پیشینش را کمی پوشش دهد، رشته‌های کمتر و انتخاب یک‌ رشته برای هادی، در اکثر اوقات سبب به وجود آمدن چنین مزیتی برای این کابل شده است.

مقاومت در برابر خوردگی:
وقتی دو کابل مفتولی و افشان را در یک شرایط یکسان دما، رطوبت و مواد آلاینده قرار می‌دهند، کابل مفتولی مقاومت بیشتری در برابر خوردگی از خود نشان داده و پایداری‌اش به‌ مراتب تحسین‌ برانگیزتر است. این در حالی است که وقتی سخن از عدم شکنندگی به میان آید باز این کابل‌های افشان هستند که پیروز میدان بوده و با خاصیت شکل‌پذیری بالا در برابر شکستن مقاومت خوبی از خود بروز می‌دهند.

نوع کاربری:
باوجود ویژگی‌ها و مزایای کابل‌ مفتولی، اغلب استفاده از آنها را به سطوح با مقاطع بزرگ‌تر واگذار می‌کنند و در عرصه‌هایی که به انعطاف‌پذیری و مقاومت بیشتر نیاز است، مانند استفاده در ماشین‌ آلات و تابلوهای فرمان از عملکرد عالی کابل‌های افشان نهایت بهره را می‌برند.

هزینه:
در نهایت نیز این کابل مفتولی است که حائز رتبه برتر از نظر قیمت شده و با هزینه کمتر ساخت و تولید، نسبت به کابل افشان به برتری رسیده است.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]