کابل سربدار

کابل فشار قوی زره‌دار سربدار نوعی از کابل فشار قوی است که در ساختار خود علاوه بر هادی، عایق XPLE، شیلد فلزی برای کنترل میدان مغناطیسی حاصل از عبور جریان و روکش که در کابل‌های فشار قوی معمولی موجود هستند، دو لایه اضافی دیگر برای محافظت از کابل در برابر آسیب‌های احتمالی دارد.

زره فلزی از کابل در برابر فشارهای فیزیکی و ضربه‌های احتمالی محافظت می‌کند و لایه سربی نیز هم بر استحکام کابل در برابر آسیب‌های فیزیکی اضافه می‌کند و هم باعث می‌شود کابل در محیط‌های شیمیایی، هیدروکربنی، در پتروشیمی‌ها و صنایع نفتی و نیز در محیط‌های مرطوب یا محیط‌هایی که حلال‌های شیمیایی در آن وجود دارد قابل استفاده باشد و خورده نشود.

سرب موجود در لایه های محافظ کابل سرب دار موجب ایجاد مقاومت بیشتر این نوع کابل می شود .

با وجود این مزایا، استفاده از سرب که فلزی سنگین محسوب می‌شود هم کابل‌ها را سنگین و نصب آن‌ها را هزینه‌برمی‌کند وهم به دلیل خطرناک بودن سرب، استفاده از آن در برخی از کشورها مثل کشورهای اسکاندیناوی ممنوع است و به جای آن‌ها از طراحی‌های جایگزینی استفاده می‌شود که یک مفتول آلومینیومی و لایه پلی‌اتیلن متراکم و  پوشش پلیرامید استفاده می‌شود که همان کارکردهای کابل‌های سربی را دارد. با این حال به دلیل موفق بودن استفاده از کابل‌های سربدار هم‌چنان متخصصان در محیط‌های خاص به این کابل اعتماد می‌کنند.

بنابراین کابل‌های فشار قوی زره‌دار و سربدار در شبکه‌های انتقالی استفاده می‌شود که کابل در معرض آسیب‌های فیزیکی یا خورندگی قرار دارد و نیز ولتاژ شبکه بالاتر از ۳۰ کیلوولت است. برای انتخاب و خرید کابل فشار قوی زره‌دار و سربدار علاوه بر این ویژگی‌های محیطی، به ولتاژ و جریان شبکه نیز توجه می‌شود تا یکی از انواع کابل فشار قوی زره‌دار و سربداری انتخاب شود که متناسب با این ویژگی‌ها است.

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]