سیم و کابل ساختمانی – ساتم الکتریک

خانهسیم و کابل ساختمانی – ساتم الکتریک

سیم و کابل ساختمانی – ساتم الکتریک

 

 

کابل-ساختمانی

سیم و کابل ساختمانی شامل چه سیم هایی می شود ؟

سیم ساختمانی را به دو دسته اصلی سیم های افشان انعطاف پذیر و سیم مفتول خشک تقسیم می کنند. هر کدام از این سیم ها ویژگی های مخصوص خود را داشته و در جای مناسبی باید به کار برده شود.

استفاده از سیم و کابل ساختمانی در لوله خرطومی‌های نصب شده در رو و زیر گچ، کانال‌های بسته و در پانل‌ها و وسایل برقی مناسب می‌باشد . باید توجه کنید استفاده از سیم ساختمانی به صورت مستقیم در زیر گچ اصلا پیشنهاد نمی شود .

برای ساختمان سازی بیشتر از چند نوع مخصوص سیم و کابل ساختمانی استفاده می کنند . سیم های افشان ، سیم های مفتول ، کابل افشان و مفتول سبک با عایق PVC ، کابل مخابراتی یا سیم تلفن و درنهایت کابل کواکسیال.

البته باید بدانید در مناطقی که درجه حرارت محیط زیاد است از عایق XLPE بیشترین استفاده را می کنند .

سیم و کابل ساختمانی

سیم و کابل ساختمانی مفتولی

سیم کابل ساختمانی که به آن سیم برق خشک هم می گویند یک رشته فلز از جنس مس است که می توان آن را برای مکان هایی که نیاز به خمش بالایی ندارند مانند تابلو های برق ساختمانی استفاده کرد. عایق سیم  کابل ساختمانی از جنس پی وی سی بوده که ماده ای غیر قابل اشتعال است .

سیم افشان ساختمانی

سیم افشان بیش از هر چیز به انعطاف پذیری بسیار بالا معروف هستند . همین انعطاف پذیری سبب کاربرد فراوان این گروه از سیم و کابل در ساختمان سازی و برای سیستم های روشنایی منازل است. گروهی از سیم ساختمانی چیزی بین سیم مفتول و افشان هستند و به سیم های نیمه افشان معروفند . انعطاف این سیم ها کمتر است و در صنعت ساختمان سازی برای توزیع جریان برق به کار می روند .

سیم های افشان و کابل ساختمانی در چه بخش هایی به کار می رود؟

  • روشنایی : سطح مقطع ۱٫۵ میلی متر
  • پریز ساختمان : سطح مقطع ۲٫۵ میلی متر
  • سیم های اصلی برق : سطح مقطع ۴ میلی متر
  • راه اندازی کولر آبی : سطح مقطع ۲٫۵ میلی متر
  • راه اندازی کولر گازی : سطح مقطع ۴ میلی متر

در نظر داشته باشید که در ساختمان های کوچک از برق تک فاز و ساختمان های بزرگ تر از برق سه فاز استفاده می کنند. می توان گفت بیشترین میزان سیم کشی ساختمان در بخش آشپزخانه و موتورخانه انجام می شود . به هنگام کابل کشی می بایستی توجه داشت که فاصله کابل ساختمانی از یک دیگر باید حداقل دو برابر قطر کابل باشد.

مهارت سیم کشی کابل ساختمان تنها به صورت تجربی به دست نمی آید و فرد باید در این زمینه  آموزش های لازم و کافی را دیده باشد چرا که رعایت برخی قوانین و استاندارد ها تنها در هنگام آموزش کسب می شود و به صورت تجربی به دست نمی آید .
در همین راستا توصیه می گردد که سیم کشی و برقکاری ساختمان می بایست بر اساس نشریه های مربوط به آن اعم از نشریه ۱۱۰ و مبحث ۱۳ مقررات ملی ساختمان انجام گردد . سیم کشی و یا به اصطلاح برقکاری ساختمان ، برخلاف چیزی که عده ای تصور می کنند ، امری کاملا تخصصی است .

building wire usage

کابل ساختمانی چیست ؟

از کنار هم قرار دارند چند رشته سیم مفتول یا افشان در کنار هم و پوشاندن آنها به وسیله عایق و غلاف مخصوص کابل تولید می شود . بنابراین می توان گفت تمام کابل ساختمانی موجود از دو بخش عایق و هادی به دست می آیند. کابل ساختمانی تفاوت های فراوانی با هم دارند . شرح کامل این محصولات را می توانید در مقاله کابل افشان مطالعه نمایید ، اما به صورت کلی می توان این تفاوت ها را اینگونه بیان کرد :

  • کابل های مفتول به خوبی فرم دلخواه می گیرند اما انعطاف پذیری چندانی ندارند ، اما کابل افشان ساختمانی انعطاف پذیری بسیار بالایی دارند .
  • مقاومت کابل ساختمانی از کابل افشان کمتر است و همین ویژگی سبب کاربرد بیشتر کابل ساختمانی در سیم کشی های داخلی شده است .

انتخاب کابل ساختمانی مناسب

بر اثر عبور جریان برق از کابل ساختمانی درون هادی گرما به وجود می آید. در صورتی که این گرما بیش از حد مجاز باشد، عایق به کار رفته برای کابل از بین می رود. از طرفی هم اگر مقاومت کابل ساختمانی بیش از حد معمول باشد شاهد افت ولتاژ و عدم کارکرد صحیح تجهیزات خواهیم بود.

در سیم کشی ساختمان سطح مقطع هادی سیم و کابل ساختمانی با توجه به عوامل زیر تعیین می شود: یکی حداکثر دمای مجاز کار هادی و دیگری افت ولتاژ مجاز سیم و کابل .

در شبکه های خانگی میزان افت ولتاژ مجاز برای ولتاژ 220 تا 380 ولت چیزی در حدود 5 درصد است. افت ولتاژ بیش از این مقدار باعث کار نکردن درست تجهیزات و دستگاه های متصل و آسیب دیدن آنها می شود .

همچنین میزان جریان مجاز برای عبور از سیم و کابل ساختمانی باید به گونه ای باشد که حرارت تولید شده در هادی به خوبی به محیط اطراف منتقل شود . درجه حرارت معمول برای سیم های ساختمانی با عایق pvc نباید بیشتر از 70 درجه سانتی گراد شود .

 

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ثبت ديدگاه