سیم و کابل چیست؟

بیشتر اوقات ، اصطلاحات سیم و کابل برای توصیف یک چیز استفاده می شود ، اما در واقع کاملاً متفاوت هستند. در صورتی که بخواهیم بگوییم سیم و کابل چیست باید اینگونه بیان کرد که، سیم یک هادی رسانای الکتریکی است، در حالی که کابل گروهی از سیمهای در هم پیچیده است. اصطلاح کابل در اصل در یک زمینه الکتریکی، (مانند سیم افشان ) برای انتقال جریانهای الکتریکی استفاده می شود. چه در داخل و چه در فضای باز، نصب مناسب سیم و کابل از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است اطمینان از برق رسانی ایمن و همچنین عبور از بازرسی های برق حائز اهمیت می باشد. در صورتی که بدانید سیم و کابل چیست، حتما خواهید دانست که هر سیم و کابل باید از جعبه فیوز گرفته تا پریزها، وسایل و لوازم خانگی با دقت نصب شود. کد ملی برق و کد ساختمان محلی، نحوه نصب انواع سیم و کابل ها را برای کاربردهای مختلف الکتریکی تنظیم می کنند.

 

 

 

اجزای اساسی و نشانه گذاری فنی سیم و کابل چیست

 

اجزای اساسی و نشانه گذاری فنی سیم و کابل چیست

اجزای سیم و کابل چیست، از سیم و کابل به طور کلی برای اتصال قطعات مختلف در سیستم های الکترونیکی استفاده می شود. سیم هادی خوبی است، اما بی عیب و نقص نیست زیرا مقاومت خاصی دارد. انتخاب نادرست سیم می تواند عملکرد سیستم را کاهش داده و در بعضی موارد خطرات آتش سوزی را به همراه داشته باشد. ضروری است که از سیم کشی مناسب برای مکان های مختلف استفاده شود. میزان مقاومت یک سیم به برخی عوامل بستگی دارد ما قصد داریم چهار مورد را بررسی کنیم که مقاومت در برابر جریان را تحت تأثیر قرار می دهد. ما نوع مواد ، دما ، طول و سطح مقطع را بررسی خواهیم کرد. اول از همه ، برایث درک اینکه سیمو کابل چیست، بیایید نوع مواد را بررسی کنیم. مواد سیم کشی معمول شامل مس ، نقره ، طلا ، گاهی اوقات از آلومینیوم استفاده می شود و طیف گسترده ای از فلزات برای سیم کشی استفاده می شود. مواد مختلف مقاومت های مختلفی خواهند داشت. باید بدانید که بر اساس نوع مواد ، مقاومت متفاوت خواهد بود. حال اینکه در داخل همان مواد ، مقاومت بر اساس قطر سیم متفاوت خواهد بود. یک سیم ضخیم مقاومت کمتری نسبت به سیم نازک ساخته شده از همان ماده خواهد داشت.

دما: ضریب دما سیم معمولاً در کتابهای مرجع یافت می شود. به عنوان یک قاعده ، مقاومت مستقیماً با افزایش دما متناسب است. مقاومتها را در 20 درجه سانتیگراد و در 70 درجه سانتیگراد نشان داده می شوند. خواهید دید که آنها یکسان نیستند. بیشتر اوقات ، هرچه سیم گرمتر شود مقاومت بیشتر می شود. اکنون ، مقاومت برخی از مواد مانند سیلیکون و کربن با دمای بالاتر کاهش می یابد. این موارد معمولاً برای سیم کشی استفاده نمی شوند ، اما فقط بخاطر داشته باشید که این یک قانون جهانی نیست که با بالا رفتن گرما مقاومت ها افزایش یابد. چند ماده وجود دارد که در آن قانون اعمال نخواهد شد. در اینجا دو مورد دیگر وجود دارد. طول: داده ها اغلب مقاومت در هر 100 فوت را نشان می دهند. به عنوان مثال ، اگر 100 فوت سیم داشتید و اجازه دهید بگوییم که 5 اهم مقاومت در 100 فوت داشت ، اگر آن را به 1000 افزایش دهید ، 50 خواهد بود ، بنابراین این یک رابطه مستقیم متناسب است. سپس سطح مقطع است و این در هزار دایره اندازه گیری و بیان شده است ما در اینجا فرمولی داریم. این فرمول صددرصدی نیست اما نزدیک است. هرچه سطح مقطع بزرگتر باشد مقاومت کمتر خواهد بود. اگر دو کابل دارید ، بنابراین این سیم با سطح مقطع بزرگتر ، مقاومت کمتری نسبت به ماده مشابه را فقط در یک سطح مقطع دایره ای کوچکتر ارائه می دهد.

تفاوت اساسی بین سیم و کابل چیست

 

تفاوت اساسی بین سیم و کابل چیست

در صورتی که بخواهیم بگوییم تفاوت بین سیم و کابل چیست، باید این چنین بیان کرد که تفاوت اساسی بین سیم ها و کابل ها این است که سیم یک هادی واحد است در حالی که یک کابل یک گروه از هادی ها است. اگرچه ، این رساناها از ماده مشترکی ساخته شده اند موادی نظیر مس یا آلومینیوم. معمولاً سیم‌ها به تنهایی هستند و تابیده شده اند. بعضی از سیمها با لایه نازک PVC پوشانده شده اند. و در مورد کابل ها ، آنها به طور موازی کار می کنند و به هم تابیده یا بهم متصل می شوند تا یک مورد واحد را تشکیل دهند. برای اهداف ایمنی ، یک غلاف داخلی و خارجی ساخته می شود. سیم WIRE  یک رشته یا گروهی از رشته های ماده رسانای الکتریکی است ، معمولاً کابل آلومینیوم یا مسی از دو یا چند هادی عایق بندی شده تشکیل شده است و می تواند برهنه یا پوشیده باشد. ساده ترین راه برای تمایز بین این دو این است که سیم معمولاً قابل مشاهده است ، در حالی که یک کابل معمولاً عایق بندی می شود.

سیم‌ها دو نوع اصلی دارند: جامد یا رشته ای. یک سیم جامد معمولاً طول زیادی از یک سیم رسانا دارد. سیم رشته ای بسیاری از رشته های نازک سیم است که به هم تابیده شده اند. سیم های جامد مقاومت کمی دارند و برای استفاده در فرکانس های بالاتر عالی هستند ، در حالی که سیم رشته ای به دلیل انعطاف پذیری بیشتر عمر طولانی تری دارد و می تواند برای مدت زمان طولانی تری از یک هادی استفاده شود. سیم ها عمدتا برای حمل سیگنال های الکتریکی و مخابراتی استفاده می شوند ، اما همچنین می توانند به اشکال مختلفی از تحمل بارهای مکانیکی ، گرمایش ، حتی جواهرات و لباس استفاده شوند. CABLESکابل معمولاً دو یا چند سیم است که با هم کار می کنند یا بهم پیوسته ، پیچ خورده یا بافته می شوند. آنها معمولاً عایق بندی می شوند نه این که از آنها محافظت بهتری نسبت به سیم ها داشته باشد. کابل ها عمدتا برای انتقال سیگنال های الکتریکی و مخابراتی استفاده می شوند.

درک سیم برق و درک کابل برق

یک سیم با قطر اندازه گیری می شود. با توجه به قطر سیم ، با یک عدد سنج اندازه گیری می شود. به خاطر داشته باشید که سیم های بزرگ جریان بیشتری دارند و با سوختن فیوز می توانند به لوازم خانگی آسیب برسانند. برخی از عواملی که در انتخاب سیم کشی برق شما تأثیرگذار است شامل رنگ ، اطلاعات برچسب و کاربردها هستند. اطلاعاتی که روی پوشش سیم برق چاپ شده تمام مواردی است که شما برای انتخاب سیم صحیح برای خانه خود نیاز دارید. یک کابل شامل یک سیم که جریان را حمل می کند ، یک سیم خنثی برای تکمیل حلقه و یک سیم اتصال زمین نیز هست. یک کابل بر اساس تعداد کل سیمهای ساخته شده و اندازه آنها طبقه بندی می شود. یک کابل برق نیز انواع مختلفی ، رنگ و کاربرد را به عنوان عوامل تعیین کننده دارد. انواع کابلهای الکتریکی که امروزه بیش از 20 نوع کابل مختلف وجود دارد که برای کاربردهای مختلف از انتقال تا استفاده سنگین صنعتی طراحی شده اند.

کاربردهای مختلف سیم و کابل چیست

کاربردهای مختلف سیم و کابل چیست

شاید بپرسید که کاربرد سیم و کابل چیست، استفاده از سیم ، از سیم برای حمل برق ، تحمل بارهای مکانیکی ، انتقال سیگنال های مخابراتی ، گرمایش جواهرات ، پوشاک ، خودرو یا سایر قطعات تولیدی صنعتی مانند سنجاق ، لامپ و سوزن استفاده می شود. استفاده از کابل، از کابل برای انتقال نیرو ، سیگنال های مخابراتی یا انتقال برق استفاده می شود.

انواع سیم و کابل چیست

انواع سیم و کابل چیست

انواع مختلفی از سیم برای کاربردهای خاص وجود دارد. یک نوع جامد وجود دارد، سیم جامد دارای یک رسانای منفرد و یا عایق است و هم برهنه و معمولاً توسط غلاف رنگی محافظت می شود. این سیم مقاومت کمتری دارد و بهترین استفاده در فرکانس های بالاتر است و سپس نوع رشته ای(استاندارد) وجود دارد. استاندارد ، یک سیم استاندارد شامل بسیاری از رشته های سیم نازک است که به هم تابیده شده اند. این سیمها در مواردی که به انعطاف پذیری نیاز باشد ، استفاده می شوند ، می توان از سیم استاندارد برای مدت زمان طولانی استفاده کرد. در مقایسه ، سیم استاندارد دارای سطح مقطع بزرگتر از سیم جامد است، اندازه نهایی سیم با قطر کلی سیم تعیین می شود. سیم های رشته ای که مرتباً خم شوند ، مستعد شکستن هستند. اگر مکان هایی دارید که سیم به طور قابل توجهی یا به صورت دوره ای یا منظم خم می شود ، باید از نوع رشته ای استفاده کنید. اگر مکان هایی مانند سیستم های سیم کشی برق در خانه ها داشته باشید ، احتمالاً از نوع جامد آن استفاده خواهید کرد زیرا وقتی داخل دیوار قرار گیرد خم زیادی به آن داده نمی شود. این احتمالاً انتخاب در آن مورد خاص خواهد بود.

انواع کابل های برق

انواع کابل های برق

کابل جفت پیچ خورده، کابل جفت پیچ خورده شامل 2 کابل است که به هم تابیده شده اند. این پیچاندن می تواند از نویز تولید شده توسط اتصال مغناطیسی جلوگیری کند و بنابراین برای انتقال سیگنال ها استفاده می شود. کابل جفت پیچ خورده معمولاً در ارتباطات داده و مخابرات استفاده می شود. کابل چند رسانا، این کابل دارای 2 یا بیش از 2 هادی است که عایق بندی شده اند و هدف آنها محافظت از یکپارچگی سیگنال است. هر دو کابل جفت تابیده و چند هادی به عنوان کابل پیکربندی خط متعادل شناخته می شوند. کابل کواکسیال، یک کابل کواکسیال دارای یک هادی داخلی است که توسط یک هادی فویل خارجی موازی احاطه شده است که توسط لایه های عایق محافظت می شود. در کابل ، 2 هادی توسط یک دی الکتریک عایق از یکدیگر جدا می شوند. این کابلها معمولاً در کابل تلویزیون استفاده می شوند زیرا عملکرد آن نسبت به کابل جفت تابیده پایدارتر است.کابل فیبر نوری، کابل فیبر نوری سیگنال ها را از طریق یک رشته نخ شیشه ای منتقل می کند و در مقایسه با آن پهنای باند بیشتری نسبت به هادی های فلزی دارد و این بدان معنی است که آنها می توانند اطلاعات و داده های بیشتری را حمل کنند. به همین دلیل از کابلهای فیبر نوری به جای کابلهای مسی سنتی استفاده می شود.

انواع عایق بندی

بیشتر سیمهای مورد استفاده در الکترونیک با نوعی عایق پوشانده شده اند. عایق از اتصال کوتاه به سیمهای دیگر و احتمال ضربه در آن جلوگیری می کند. هدف از عایق جلوگیری از اتصال کوتاه به سیمهای دیگر و جلوگیری از شوک کاربر در هنگام لمس سطح خارجی سیم است. بسیاری از مواد مختلف در عایق بندی استفاده می شود. آنها از جهاتی متفاوت هستند که شامل موارد زیر هستند.  اولین مورد در اینجا مواد است. انواع مختلفی از مواد در عایق بندی وجود دارد. آنها شامل Kynar ، Neoprene ، PVC ، Silicon ، لاستیک ، تفلون و غیره هستند. همچنین عایق های مختلف دارای ولتاژ خرابی مرتبط هستند. این یک اختلاف پتانسیل است که باعث از بین رفتن عایق می شود. بدیهی است که اگر به نوعی سیم را برای مقصدی قرار می دهید ، می خواهید مطمئن شوید که ولتاژی بیش از ولتاژ خرابی نخواهید داشت. زیرا اگر چنین شود ، عایق توانایی متوقف کردن جریان جریان را از دست می دهد بنابراین جریان از طریق عایق جریان می یابد و عایق برای همیشه آسیب می بیند. سایر مواردی که در عایق بندی در نظر گرفته می شود ، محدوده های دمایی قابل استفاده ، مقاومت در برابر آب و مواد شیمیایی ، هزینه و انعطاف پذیری مکانیکی است.

مزایای مختلف استفاده از سیم و کابل چیست

مزایای مختلف استفاده از سیم و کابل چیست

مزایای سیم، استفاده از سیم جامد در مورد فرکانس های بالاتر عالی است و مقاومت و هزینه کمی را ارائه می دهد. و سیم استاندارد مقاومت بالایی در برابر فلز نشان می دهد. مزایای کابل، کابل ها سنگین ، عایق بندی شده و مقاومت بالاتری دارند.

قوانینی برای سیم و کابل

سیمها یا کابلهای آسیب دیده یا پاره شده باید تعویض شوند، اطمینان حاصل کنید که تمام کابل ها و سیم ها قطب بندی شده اند و دارای ایمنی هستند، سیمها و کابلها را از دسترس کودکان دور نگه دارید ، یا برای امنیت کودکان خود به سراغ کابلهای بازدارنده شعله Finolex بروید و از قرار دادن سیم ها و کابلها در جایی که به راحتی خطر جا به جایی باشد ، خودداری کنید.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]