انواع سیم و کابل های مفتولی

سیم مفتول ، در اصطلاح به سیمی که به صورت تک رشته ایست ، رسانا و هادی می باشد و از فلزی مانند مس ساخته می شود که پوشش عایقی سطح آن را فرا گرفته است، گفته می شود.

کابل های مفتول کابل هایی هستند که در ساختار آنها از چند رشته سیم مفتول که به هم پیچیده شده اند، تشکیل یافته اند. این کابل ها کمترین انعطاف پذیری را دارند ولی هدایت جریان برق از آنها به خوبی صورت می گیرد.

شرکت سینا نوین در راستای مشاوره و فروش انواع محصولات سیم و کابل افشان و  انواع سیم و کابل  خدمات رسانی میکند.

سیم مفتولی چیست؟

سیم مفتول ، در اصطلاح به سیمی که به صورت تک رشته ایست ، رسانا و هادی می باشد و از فلزی مانند مس ساخته می شود که پوشش عایقی سطح آن را فرا گرفته است، گفته می شود. در این سیم پلیمری از جنس پی وی سی به کار رفته است. این سیم به دو صورت تولید می شود سیم خشک یا سیم ثابت. سیم خشک را در سیم کشی های تابلوهای تبلیغاتی و توزیع کننده های برق استفاده می کنند که جریان برق را از خود عبور می دهد ، در مقابل سیم نصب ثابت است که غیر قابل انعطاف می باشد و در لوله ها و زیر گچ ها مورد استفاده قرار می گیرد. سیم های مفتولی می توانند ولتاژ نامی بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ ولت را در مقاطع ۰/۵ و ۰/۷۵ و یک میلی متر مربع داشته باشند. برای سیم هایی که بیش از یک میلی متر مربع باشد ۴۵۰ و ۷۵۰ ولت در نظر گرفته می شود. در مورد سایز کابل مفتولی باید نکته ای را عنوان کرد مبنی بر این که مفتول ها هادی بوده و این محصول تا سایز ۱۰ یعنی سطح مقطع ۱۰ میلی متر مربع تولید می شود. چون که در بیشتر مواقع تک روکش است به همین خاطر به آن سیم مفتولی می گویند چرا که کابل ، بیشتر از دو روکش عایق و ژاکت تشکیل می شود. قطر مفتول تک رشته ای براساس سایز از ۱٫۱۳ میلی متر که به آن سایز یک می گویند شروع می شود و تا ۳٫۵۷ میلی متر که معروف به سایز ۱۰ است ، متغیر می باشد. نکته مهم و قابل توجه این است که به خاطر خشکی زیاد و عدم قوس پذیری مفتول از این نوع سیم استفاده نمی شود.

 

 

سیم مفتول از لحاظ نوع تولید به دو بخش تقسیم می شود نوع فابریک که با نازک کردن و کشش میلگرد تولید می شود و نوع غیر فابریک که از تسمه های فلزی به دست می آید. سیم مفتول فابریک را از لحاظ نرمی ، وزن هر کلاف و سایز آن می توان شناسایی کرد.

کابل مفتول چیست؟

کابل های مفتول کابل هایی هستند که در ساختار آنها از چند رشته سیم مفتول که به هم پیچیده شده اند، تشکیل یافته اند. این کابل ها کمترین انعطاف پذیری را دارند ولی هدایت جریان برق از آنها به خوبی صورت می گیرد. این کابل که به کابل خشک یا سخت نیز مشهور است، قابلیت انعطاف پذیری ندارد و هادی بکار رفته در این نوع کابل ها از جنس فلز مس که رسانا است می باشد. این کابل توسط پی وی سی عایق شده است.

کابل مفتول برای مقاصد مصرفی در صنعت و یا کابل کشی در داخل ساختمان ها می تواند مناسب باشد که استفاده از این نوع کابل ها در اماکن خشک، آبدار و مکان هایی که بسته است و یا مرطوب می باشد، کاربرد دارد. همچنین در مورد این نوع کابل ها باید بدانید که استفاده از آنها در بتن فشرده یا استفاده در زیرزمین به صورت مستقیم، مجاز نمی باشد

  • سیم های مفتولی با توجه به ولتاژ نامی به دو دسته تقسیم می شوند:
    • سیم های مفتولی دارای ولتاژ نامی ۵۰۰-۳۰۰ ولت و
    • سیم های مفتولی با ولتاژ نامی ۷۵۰-۴۵۰ ولت اشاره نمود.
    • همچنین باید گفت هادی این نوع سیم ها با توجه به الزامات استاندارد ملی، می توانند کلاس ۱ یا ۲ باشند.

ضخامت انواع کابل مفتولی
کابل های نمره ۱۰ ضخامتی در حدود ۳ میلی متر دارند که بسته های آن ۵۰ کیلوگرم وزن دارند. برای کابل هایی با ضخامت ۲٫۵ میلی متر بسته های ۲۵ و ۵۰ کیلوگرمی موجود است که شامل کابل شماره ۱۲ می شود. سیم نمره ۱۴ نیز دارای ضخامت ۲ میلی متر است و نمره ۱۶ و ۱۸ نیز به ترتیب ۱٫۵ و ۱٫۲ میلی متر ضخامت دارد. لازم به ذکر است که سیم نمره ۱۸ برای رابیتس بندی بسیار مناسب است. سیم شماره ۲۰ با ضخامت ۰٫۹ میلی متر پر مصرف ترین نمره سیم است که علاوه بر این که در عایق بندی از آن استفاده می شود مصارف دیگر چون گل آرایی در گل فروشی و عایق کاری موتورخانه ها را نیز شامل می شود. سیم نمره ۲۲ به سیم جارو سازی معروف است که ضخامت آن ۰٫۰۷ میلی متر است. این کابل از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که این سیم به صورت کلاف و یک سره است و ضخامت و یکنواختی آن بسیار حائز اهمیت است. کابل های نمره ۲۳ ، ۲۴ ، ۲۵ ، ۲۶ به ترتیب ۰٫۰۶ ، ۰٫۵۵ تا ۰٫۵۶ ، ۰٫۵ ، ۰٫۴۸ میلی متر است.

مزایای کابل مفتولی

این محصول در صورتی که با گالوانیزه گرم تهیه شده باشد بسیار سازگار است و برای تمامی مناطق جغرافیایی و شرایط آب و هوایی مناسب است.
در برابر نم و هوای مرطوب مقاوم است و زنگ زدگی پایینی دارد.
نسبت به ساییدگی و پیچیده شدن مقاوم است.
برای همه افراد در همه شهر ها قابل دسترس است.
از نظر اقتصادی به صرفه و مناسب است.
سطحی صاف دارد و عمر مفید آن بالاست و می تواند در آب و هوای خوب و خوش حدود ۷۰ سال عمر کنند.

 

چگونه سطح مقطع واقعی یک کابل را تشخیص دهیم ؟
قطر رشته های هادی مورد نظر ( سیم افشان، سیم مفتولی و … ) را به وسیله یک کولیس دقیق اندازه گیری کنید ( برای مثال ۱۰ تا را اندازه گیری کنید، اعداد را با هم جمع و تقسیم بر ۱۰ کنید. ) با این کار عدد به دست آمده برای هر رشته با دقت مطلوبی محاسبه شده است. ( البته در صورت خوب بودن کابل بعید است قطر ها با هم تفاوت خاصی کنند. ) حال با شمردن تعداد رشته ها و با استفاده از روش گفته شده در بالا برای محاسبه سطح مقطع، سطح مقطع سیم و کابل های افشان، نیمه افشان و مفتولی را محاسبه کنید. در زیر یک کابل ۲ در ۱.۵ مفتولی شرکت افق به نمایش در آمده است، قطر هر رشته طبق جدول استاندارد باید ۱.۳۸ میلی متر باشد. که همانطور که مشاهده ممی کنید، این عدد برای هر دو رشته ۱.۴۱ میلی متر بوده که بالاتر از سطح استاندارد و نشان دهنده کیفیت بالای کابل مورد بررسی می باشد.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]