کابل قدرت

فهرست‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎ها

کابل قدرت چیست؟

کابل قدرت سینا نوین یا ولتاژ بالا یکی از انواع کابل برق است که برای انتقال قدرت با ولتاژ بالاتر از 36000 وات طراحی‌ شده است. از این‌ رو در نیروگاه‌ها، تابلوهای توزیع برق و… که نیاز به کابل‌هایی مقاوم در برابر فشارهای قوی است، از آن استفاده می‌کنند. عایق رایج برای استفاده در کابل‌های انتقال نیرو PVC است، اما در این کابل‌ها از جنسی مقاوم‌تر مانند XLPE استفاده می‌کنند تا در برابر حرارت، رطوبت، اکسید و… تحمل‌ پذیری این کابل‌ها را ارتقا دهند و بتوان آن‌ها را در آب، خاک و هوا بدون محدودیت به کار برد.

با این توضیحات می‌توان گفت این دسته کابل‌ها مانند کابل نسوز جزء پر فروش‌ترین‌ها بوده و در صنایع مختلف به‌ منظور انتقال ولتاژهای مختلف به کار گرفته می‌شوند.

انواع کابل‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های قدرت

امروزه انواع کابل های قدرت روانه بازار شده‌اند تا محدودی در استفاده از آنها در عرصه‌های مختلف وجود نداشته باشد. کابل فشار قوی معروف‌ترین و نام‌ آشناترین آنها است که بدون حضور آن انجام بسیاری از کارهای صنعتی عظیم غیر ممکن و محال است.

در رتبه بعدی کابل فوق فشار قوی قرار می‌گیرد که اگر تصمیم دارید، برق یک نیروگاه را در فواصل بین کشوری انتقال دهید، حتماً بر روی توانایی آن حساب ویژه باز نمایید. البته کابل فشار متوسط نیز در این دسته قرار می‌گیرد که برخلاف نامش توانایی‌های حیرت‌آوری را در مصاف با صحنه‌های مختلف و در زمان انتقال ولتاژ نشان می‌دهد. در مرحله آخر نیز کابل فشار ضعیف قرار می‌گیرد که برای کابل‌ کشی داخلی ساختمان‌ها انتخاب مناسبی به شمار می‌رود و تا سال‌ها سیستم برق‌رسانی بی‌ نقصی را به مالکان ساختمان‌ها تقدیم می‌کند.

کاربرد کابل قدرت

در زمان‌هایی که تغییرات بار ناگهانی بسیاری از کابل‌ها را از رده خارج ساخته و ساختار درونی‌شان را معیوب می‌نماید، انواع کابل قدرت می‌توانند بدون مشکل به فعالیت بپردازند. از این‌ رو بیشترین استفاده آنها مربوط به شبکه‌های انرژی است که به‌ منظور تأمین برق مورد نیاز تأسیسات مسکونی و صنعتی طراحی‌ شده‌اند. البته در ساخت انواع تأسیسات خانگی و صنعتی نیز به‌ کرات از این کابل‌ها و انواع مختلف آن بهره می‌برند.

سطح مقطع بالا مانع انعطاف‌ پذیری مناسب این کابل‌ها نشده است، از این‌ رو مشکلی برای حضور در اتصالات متحرک نیز ندارند. اگر به زره و آرمورد مجهز شوند که قدرتشان چندین برابر شده و در محیط‌هایی با ضربات مکانیکی نیز می‌توانند به کارکرد مفید خود ادامه دهند.

ساختار کابل قدرت

ساختار کابل قدرت را می‌توان برحسب نوع هادی مانند دیگر کابل‌ها دانست. آنچه بین این کابل و نمونه‌های رایج دیگر تمایز ایجاد نموده، لایه‌های عایق قدرتمند آن است. البته سطح مقطع هادی‌ها نیز در این کابل‌ها بزرگ‌تر انتخاب می‌شوند، اما ساختار کلی، همان هادی‌ها از جنس آلومینیوم و مس با وظیفه عبور جریان الکتریکی و عایق از جنس XLPE با قدرت ایجاد ولتاژ صفر بر روی بدنه عایق و عدم اتصال هادی به زمین می‌باشد.

پوشش میانی، زره و روکش هر سه در کنار هم کابل قدرت را در میان انبوهی خاک یا در اعماق اقیانوس‌ها یا سال‌ها در میان هوای مرطوب در فضای باز از صدمات احتمالی حفظ می‌کنند. پوشش میانی از جنس PVC، زره از سیم فولادی گالوانیزه و روکش از متریال‌هایی چون PE، PVC و HDPE انتخاب می‌شود تا ابر کابل‌هایی با قدرتی فوق‌العاده پدید آیند.

انواع کابل‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎‎های قدرت

کابل قدرت آرموردار

کابل قدرت آرموردار به علت قدرت هادی فوق‌العاده و به‌ اندازه یک کیلو وات به بالای، محبوب صنایع مختلف می‌باشد و زره پوشیده شده بر اندامش آن را برای مکان‌هایی که به حفاظت مکانیکی بیشتر و استقامت کششی بالاتر نیاز مبرم می‌باشد، پرکاربرد نموده است. از این‌ رو در زمان نصب سیستم‌های انتقال نیرو، کابل‌ کشی‌های زیرزمینی و… از کابل آرموردار استفاده می‌کنند.

کابل قدرت افشان

کابل قدرت افشان یکی دیگر از انواع کابل قدرت است که بیشتر آن را به خاطر انعطاف‌ پذیری بالایش برای مکان‌هایی که این شاخصه در اولویت قرار دارد، خریداری می‌کنند. ساختار کلی این کابل نیز از دو یا چند سیم تک رشته افشان تشکیل‌ شده است که برحسب مکان کاربری نوع تک سیم یا چند سیم آن را خریداری می‌نمایند. سیم‌ها نیز از جنس مس بوده که با عایقی پوشش داده می‌شوند.

در زمان خرید باید دقت نمود که قطر نامی مفتول‌های هر هادی باید یکسان باشند و مقاومت هر هادی در دمای 20 درجه سانتی‌گراد به‌ هیچ‌ وجه نباید از مقدار استاندارد بیشتر شود. کابل‌های قدرت افشان می‌توانند، به دو صورت گرد و تخت عرضه شوند که در آن‌ها نحوه قرارگیری رشته‌ها متفاوت است و طرح کلی کابل را نیز تحت تأثیر خود دگرگون نموده‌اند. اگر رشته‌ها درون کابل به‌ صورت تابیده قرار گیرند، کابل گرد و اگر به‌ صورت موازی چیده شوند، کابل تخت را پدید می‌آورند.

کابل قدرت سه رشته‌ ای

کابل قدرت سه رشته‌ ای از سه مسیر مجزا به‌ منظور انتقال نیرو و انرژی استفاده می‌کند که از نظر نوع مصرف، ولتاژ نامی، سطح مقطع، جنس رسانا و… شاهد تفاوت‌های چشم‌گیری بین انواع آن هستیم. البته تعداد رشته‌ها و سایز آنها اغلب برای اطلاع خریداران بر روی روکش درج‌ شده و توسط نوشته‌هایی، کاربری کابل به اطلاع همگان می‌رسد. ولی به‌ طور کلی از این کابل‌ها در پست‌های برق صنعتی، کارخانه‌ها، شبکه‌های تغذیه شهری و هر مکانی که از ضربات مکانیکی به دور است، می‌توان بهره برد.

کابل قدرت تورچ

کابل قدرت تورچ یکی از قطعات ضروری در دستگاه‌های جوش و برش و یکی از محصولاتی است که برای جوشکاری با گاز محافظ CO2 و همچنین انتقال برق مورد استفاده قرار می‌گیرد. این کابل‌ها در اندازه‌های 3 یا 4 متری با کاربری بالا و البته قیمت بیشتر به‌ منظور بسته شدن در انواع تورچ طراحی می‌شوند و در دو نوع هوا خنک و آب‌ خنک عرضه می‌گردند، ولی اغلب نوع هوا خنک آن مورد توجه بیشتری است.

حتی برخی از این کابل‌ها برای جوشکاری با گاز آرگون نیز مناسب هستند. این کابل‌ها رسالت انتقال گاز یا برق را به گردنه تورج به‌ منظور اجرایی شدن عملیات جوشکاری بر عهده‌ دارند.

کابل قدرت چند رشته‌ ای

کابل قدرت چند رشته ای اغلب با سطح مقطع بالاتر از 6 میلی‌متر مربع و از چندین هادی الکتریکی عایق به هم تابیده‌ شده تشکیل می‌شود که به‌ صورت جداگانه اسمبل شده و در نهایت با یک روکش و پوسته کلی در کنار هم مهار می‌شوند. از این‌ جهت در صنایع مختلف جزء معمول‌ترین و رایج‌ترین نمونه‌های مورد استفاده هستند و حتی در سیم‌کشی داخلی ساختمان‌ها بدون ایجاد کوچک‌ترین خطر یا در خارج محیط‌های مسکونی حتی در صورت عبور از روی پشت‌ بام می‌توان با خیال آسوده از خدمات آن‌ها استفاده کرد.

همچنین اکنون این کابل‌ها در تجهیزات و ماشین‌ آلات اداری و صنعتی و دستگاه‌های قابل‌ حمل در حجم وسیع مورد بهره‌ برداری قرار می‌گیرند.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]