در این مقاله قصد داریم برجسته‌ترین تفاوت کابل مفتولی و افشان را مورد بررسی قرار دهیم. به طور کلی، کابل یا سیم به هادی گفته می شود که علاوه بر ایزوله شدن به وسیله مواد عایق، وظیفه عبور جریان الکتریکی از داخل خود را بر عهده دارد. از سوی دیگر، عایق و هادی، دو قسمت تشکیل دهنده کابل ها به شمار می روند. علاوه بر این، مبنای تقسیم بندی و تفاوت کابل ها بر اساس عایق، هادی، سطح مقطع، شکل و جنس صورت می گیرد. هادی ها از لحاظ تعداد رشته به کابل های چند رشته یا افشان و تک رشته یا مفتولی تقسیم بندی می شوند. بر این اساس، چند رشته بودن در برابر تک رشته بودن، به تفاوت کابل مفتولی و افشان بر می گردد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که از حرف m برای مشخص کردن کابل های چند رشته ای و از حرف اختصاری e برای هادی های تک رشته ای استفاده می شود. امروزه برای انتقال جریان، کابل های مختلفی در دسترس افراد قرار دارد. کابل مفتولی و افشان از جمله کابل های پرکاربرد در این زمینه محسوب می شوند.

تفاوت کابل مفتولی و افشان

به طور کلی، از موارد تفاوت کابل مفتولی و افشان میتوان به مقاومت الکتریکی این کابل اشاره نمود. بر این اساس، مقاومت الکتریکی کابل مفتولی در مقایسه با کابل افشان بیشتر می باشد. نحوه کاربرد و نوع استفاده از دیگر موارد تفاوت کابل مفتولی و افشان محسوب می شود. بر این اساس، برای نصب زمینی و ثابت، کابل مفتولی و برای نصب متحرک، کابل افشان مورد استفاده واقع می گردد.

مهمترین موارد تفاوت کابل مفتولی و افشان

از مهمترین تفاوت کابل مفتولی و افشان میتوان قابلیت فرم دهی و انعطاف پذیری را عنوان نمود. لازم به ذکر است که کابل افشان از انعطاف پذیری مناسبی برخوردار می باشند. به همین جهت، در ساختار سیم های افشان، از چند رشته سیم تک رشته ای استفاده شده است. در سوی مقابل، انعطاف پذیری کم، از ویژگی های کابل مفتولی به شمار می آید. بهم پیچیده شدن به وسیله چند رشته سیم، از دیگر ویژگی های این نوع کابل می باشد. این نمونه کابل به علت عدم انعطاف پذیری، با عنوان کابل سخت و خشک نیز شناخته می شود. بنابراین انعطاف پذیری، یکی از مهمترین موارد تفاوت کابل مفتولی و افشان تلقی می گردد.

مقاومت و دوام در برابر خوردگی و ساییدگی، از دیگر تفاوت کابل مفتولی و افشان ناشی می شود. گفتنی است که مقاومت کابل مفتولی در این زمینه در مقایسه با کابل افشان به مراتب بیشتر می باشد. در این زمینه باید خاطر نشان نمود که استفاده از کابل مفتولی و افشان، متناسب با نوع کاربرد و نحوه کارایی، به منظور انتقال جریان الکتریکی صورت می گیرد. علاوه بر این، یکی از بهترین راهکارها برای راه اندازی و اتصال سیستم های مختلف، استفاده از کابل ها می باشد. قیمت نهایی محصول، دیگر مورد تفاوت کابل مفتولی و افشان را نمایان می سازد. از نقطه نظر اقتصادی کابل های مفتولی به نسبت کابل های افشان از قیمت مقرون به صرفه و مناسب تری بهره می برند.

تفاوت کابل مفتولی و افشان از نظر کاربرد

نحوه استفاده و کاربرد، یکی دیگر از موارد تفاوت کابل مفتولی و افشان به حساب می آید. بر این اساس، انعطاف پذیری مناسب سبب استفاده از کابل های افشان سبک در مواردی مانند اتصالات لوازم برقی، تجهیزات برقی، کابل های ورودی و ماشین آلات دارای دو شاخه شده است. از سوی دیگر، کابل افشان قدرت برای مراکز توزیع و مصرف، مصارف صنعتی، نیروگاه ها و تامین انرژی مورد استفاده واقع می شود. از آنجایی که کابل مفتولی از انعطاف پذیری بسیار کمتری برخوردار است، از این نمونه کابل برای سیم کشی داخلی ساختمان ها، مکان های مرطوب و نم دار و اماکن بسته استفاده به عمل می آید.

تفاوت کابل مفتولی و افشان از نظر کاربرد
  • شایان ذکر است که اختلاف مقاومت اهمی از دیگر موارد تفاوت میان کابل مفتولی و افشان تلقی می شود. در مقایسه با کابل های افشان، مقاومت اهمی هادی مفتولی بیشتر می باشد. طول کابل ها و پیچش رشته ها در افزایش مقاومت این نمونه کابل بسیار تاثیرگذار و مؤثر است. یک رشته ای بودن هادی مفتولی به علت یک رشته بودن ساختار آن، در کاهش احتمال اتصال تاثیر مطلوب و بسزایی از خود برجای می گذارد. همچنین در سطح مقطع های بزرگ، از هادی مفتولی استفاده می گردد. در سوی مقابل، برخورداری از خاصیت شکل پذیری، مانع از شکستگی کابل های افشان می شود. این امر نیز از دیگر موارد تفاوت کابل مفتولی و افشان به حساب می آید.
برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]