سرسیم -سینا نوین

خانهسرسیم -سینا نوین

سرسیم -سینا نوین

آشنایی با انواع سرسیم ها و نوع عملکردشان

نویسنده : ستاره تجلی  سرسیم آلات

احتمالا در سیم کشی ها و ادوات الکتریکی، قطعات فلزی را مشاهده کرده باشید که به عنوان اتصال دهنده های الکتریکی در تجهیزات مدار های الکتریکی  مورد استفاده قرار گرفته باشند، به این قطعات فلزی سرسیم می گویند. نوع اتصال این قطعات می تواند اتصال الکتریکی دائم یا موقتی باشد.

تنوع  سرسیم آلات دست مارا درحین انجام کار باز گذاشته و سبب می شود قطعه ای با بیشترین رسانایی را مورد استفاده قرار دهیم.

سرسیم ها می توانند عایق دار یا بدون عایق باشند. عایق بودن سبب نارسانا شدن و حفاظت قطعه در برابر رطوبت، آب، گرما و سرمای شدید باشد. و سرسیم های غیر عایق در مواردی که ایمنی و حفاظت زیاد مطرح نباشد گزینه مناسبی از نظر اقتصادی خواهند بود.

اتصال دهنده های الکتریکی در انواع مختلفی  وجود دارند که به نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم:

انواع سرسیم:

وایرشو، وایرشو دوبل، گرد (حلقوی) روکشدار، دو شاخ روکشدار، سوزنی روکشدار، رابط (مف روکشدار)، فیشی نری روکشدار، فیشی مادگی روکشدار، برنجی

وایرشو :

وایرشوها جهت اتصال سریع و مطمئن سیم به ترمینال استفاده می شوند. به این صورت که قسمت عایق وایرشو روی عایق سیم قرار گرفته و قسمت هادی آن روی قسمت لخت سیم که قابل مشاهده است پیچ شده و به وسیله ابزار پرس اتصال برقرار می شود.

مزیت اتصال با وایرشو نسبت به اتصال مستیفم سیم به ترمینال یا به وسیله چسب این است که اتصالات با وایرشو مطمئن تر با ایمنی خیلی بالاترو در زمان کمتر و با قیمت مناسب تری انجام میشود.

وایرشو تکی:

وایرشو های تکی روکشدار دارای یک ورودی سیم هستند که به وسیله آچار پرس اتصال برقرار می شود. این نوع اتصال از نوع دائمی است.عایق وایرشوهای تکی به وصرت قیفی شکل است تا به راحتی سیم در آن ها قرار گیرد.

وایرشو دوبل:

وایرشو های دوبل دارای دو ورودی سیم به صورت همزمان است.  که به وسیله آچار مناسب پرس اتصال دائمی بین دو سیم و وایرشو برقرار می شود. عایق وایرشو دوبل به صورت قیفی طراحی شده تا سیم ها به راحتی در آن قرار بگیرند. متناسب با سایز وایرشو طول هادی هم متفاوت است. جنس و رنگ روکش در وایرشو ها مطابق با استاندادرد DIN می باشد.

سرسیم گرد:

جهت اتصال پیچ هادی به سیم از سرسیم گرد استفاده می شود. برای نصب سرسیم حلقوی، پیچ هادی باز شده و قسمت هادی سرسیم حول پیچ جا گذاری ، و پیچ بسته می شود.  روکش این سرسیم قیفی شکل طراحی شده است تا مطمئن شویم که مقدار کافی سیم در سرسیم اتصال قرار گرفته باشد.

سرسیم دو شاخ:

جهت اتصال سیم به پیچ هادی ، بدون باز کردن کامل پیچ از سرسیم دوشاخ استفاده می شود. برای نصب کافی است قسمت هادی سرسیم حول پیچی که کمی باز شده، جایگذاری شود. روکش سرسیم به صورت قیفی شکل طراحی شده است.

سرسیم سوزنی:

به منظور جلوگیری از صدمه دیدن سیم هنگام اتصال به ترمینال و بستن پیچ ترمینال بر روی سیم از سرسیم سوزنی استفاده می شود. قسمت هادی سرسیم داخل سلول ترمینال قرار گرفته و پیچ شده و توسط آچار پرس مناسب ، پرس و اتصال دائمی اجاد می شود. روکش سرسیم سوزنی قیفی شکل است .

سرسیم دوراهی روکش دار ( مف ):

به منظور اتصال دائمی بین دو سیم به یکدیگر و یا افزایش طول دو سیم از سرسیم های دو راهی روکش دار استفاده می شود.  به منظور اطمینان از داخل شدن مقدار کافی سیم در سرسیم و اتصال مطمئن بین آن ها ، روکش سرسیم به صورت قیفی شکل طراحی شده است.

سرسیم فیشی (کولری ) نری:

در مقابل فیش های مادگی جهت اتصال موقت دو سیم به یک دیگر استفاده می شود. با بهره گیری از یک زوج سرسیم فیشی نری و مادگی می توان صرفا با نیروی دست و بدون نیاز به ابزار اضافی عمل قطع و وصل بین دو سیم را به دفعات انجام داد.

سرسیم فیشی (کولری ) مادگی:

در مقابل فیش های نری جهت اتصال موقت دو سیم استفاده می شود. این سرسیم ، قابلیت جدا شدن از سرسیم فیشی نری صرفا با نیروی دست و بدون نیاز به هرگونه ابزار را به دفعات دارد. لبه های برگشته شده سرسیم های فیشی مادگی موجب اتصال محکم و مطمئن سرسیم فیشی نری روی مقطع هادی سرسیم است. از این رو می توان از این زوج سرسیم در محیط های با ارتعاش بالا نیز بهره جست.

برای امتیاز به این نوشته کلیک کنید!
[کل: 0 میانگین: 0]

ثبت ديدگاه